Vragen van de SP over de situatie bij TSN

10 juni 2010

Vragen van de SP over de situatie bij TSN

Bij thuiszorgorganisatie TSN is het een puinhoop met de salaris uitbetaling. Al vanaf begin 2009 krijgen werknemers niet op tijd hun salaris of maar een klein deel. Ook in Zeist is dit het geval, zo bleek, want diverse mensen hebben zich met betalingsproblemen gemeld bij de SP hulpdienst.

Een belachelijke zaak natuurlijk, je loon niet kunnen ontvangen. Maar ook kan de thuiszorg voor de mensen, die het nodig hebben in Zeist, in gevaar komen. De SP wilde eerst wel eens weten of de problemen ook bekend zijn bij de gemeente. Deze vragen zijn beantwoord door de wethouder.

De vragen en antwoorden vind u hier (pdf).

Vooral het antwoord van TSN aan het college over de problemen is lariekoek en was natuurlijk allang bekend, al in maart 2009 worden werknemers van TSN op grote schaal niet correct uitbetaald.
Bij de SP zijn al meer dan 3 werknemers bekend, met grote achterstand van hun salaris betaling. SP-fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy: "door de druk van de werknemers, die zich verzameld hebben samen met de SP lijkt er een kentering te komen. Er is melding dat binnen 10 dagen achterstallige betalingen zullen worden voldaan. Maar dat moeten we eerst nog maar eens zien, uiteraard". Het college gelooft TSN op haar lieve, blauwe ogen. Dat is tamelijk naief. Wederom blijkt dat het dus niet om de zorg gaat, maar om zo weinig mogelijk geld. Hoe betrouwbaar is een organsiatie, die zo zijn werknemers gebruikt. Gelukkig heeft Agnes Kant het in de tweede kamer voor elkaar gekregen dat al die onzin van aanbesteding helemaal niet hoeft. "Een perfect moment dus om hier een grote kwaliteitsslag te maken ten goede van de zorg en de zorgvragers", aldus de SP-fractie.