h

Verkeerscirculatieplan Kersbergen/Griffensteijn

27 maart 2010

Verkeerscirculatieplan Kersbergen/Griffensteijn

De inspraakavond in het raadshuis over het verkeerscirculatieplan Kersbergen/Griffensteijn was druk bezocht. De meerderheid in de raadszaal en de toehoorders beneden in de zaal zien dit plan niet zitten. Dit werd nog eens extra onder de aandacht gebracht door het aanbieden van zo'n 800 handtekeningen. Deze zijn met name opgehaald in de winkels aan de Laan van Cattenbroek, maar ook bij de scholen. Het is trouwens nog steeds mogelijk bij een van de winkels je handtekening te zetten.

Handtekeningen Kersbergen/Griffensteijn

Het plan is om tegengesteld eenrichtingsverkeer op de Griffensteijnselaan en de Van Renesselaan te maken. Zie voor de details deze presentatie, die tijdens de inspraakavond werd getoond.
Een aantal bewoners, de werkgroep Kersbergen/Griffensteijn, is naar de gemeenteraad gekomen om aandacht te vragen voor de verkeersonveiligheid door te hoge snelheid en sluipverkeer in die straten. Zo'n 200 bewoners hebben hun handtekening gegeven, VVD en D66 hebben daarop een motie ingediend, die zegt dat "op zo kort mogelijke termijn de van toepassing zijnde wettelijke inspraak- en besluitvormingsprocedures te starten gericht op de uitvoering van het verkeerscirculatieplan en daarbij te onderzoeken of het verkeerscirculatieplan en de uitvoering daarvan ook op voldoende draagvlak in de omliggende straten kan rekenen". De raad heeft deze motie in december unaniem ondersteund. De gemeente zegt wel dat er geen geld is om het probleem (te hard rijden/sluipverkeer) op te lossen. Enkele eenrichtingsborden kunnen nog wel worden betaald. En het besluit van B&W is dat met het maken van eenrichtingsverkeer komt “er minder verkeer door deze straten komt en dus veiliger zou moeten worden.
Het verkeersonderzoek laat zien dat de Griffesteijnselaan en de Van Renesselaan inderdaad minder verkeer krijgen. En dat vooral de Griftlaan en Utrechtseweg drukker worden hierdoor. De omliggende straten, zoals Ridderschapslaan en Laan van Cattenbroeck krijgen maar heel weinig extra auto's. Daarvan is de meerderheid helemaal niet overtuigd en het lukt de ambtenaar niet om de twijfels over de berekeningen weg te nemen. "Wat moeten we doen om ons gelijk te halen?" wordt gevraagd, "hoeveel stemmen moeten er zijn?". Maar het is natuurlijk belangrijk dat in de inspraak (tot 6 mei) iedereen eerst zijn zegje kan doen. En in dit geval zou het wel eens heel zinnig kunnen zijn dat de raad er uiteindelijk zijn oordeel over geeft. Dit bleek maar weer eens op het moment dat raad vroeg naar het draagvlak. In plaats van een antwoord te geven op die vraag, stelde een van de insprekers de wedervraag hoe de raad dat draagvlak “onafhankelijk gaat bepalen". Ook worden andere problemen genoemd. Heel "klein", zoals dat je straks je container naar de overkant van de straat moet brengen in het gras, zodat ie deze geleegd kan worden. Maar ook dat bij eenrichtingsverkeer (en een even brede straat) de auto's veel harder rijden. En dat maakt het natuurlijk niet veiliger.
Veel mensen in de zaal steunen wel de oproep dat er een veel beter plan moet komen. Een plan voor de hele buurt. En dan mag het ook wat kosten, althans als je in het plan ook wat verkeersremmende maatregelen wilt stoppen. "En ga ook eens controleren op die 30km, dan kun je meteen geld binnen halen", wordt gezegd. Vele bewoners geven ook aan dat ze graag mee willen denken en dat de gemeente daarvoor geen duur adviesbureau nodig heeft. “Er zit in deze zaal heel veel deskundigheid en de mensen die hier wonen weten ook welke gevaren de schoolgaande kinderen hier lopen", zo verklaart een bewoner.
Een avond als deze laat ook zien waar we als SP voor staan: dat we als gemeente de burgers actief moeten betrekken in de besluitvorming, zeker waar het gaat om het oplossen van verkeersproblemen. En dan heb je die (louter) commerciële en dus dure adviesbureaus ook niet nodig. Als we daarop bezuinigen en tegelijkertijd de burgerparticipatie in de besluitvorming structureel gaan bevorderen, dan levert dat zowel de gemeente als de burgers op meerdere fronten voordeel op.

De inspraak loopt nog tot 6 mei. Daarna is het aan de raad om, in navolging van de gemeente, die nu ook de presentatie met de cijfers al op de website heeft geplaatst, ook zijn goede wil te tonen. Dat wil zeggen, voort te gaan op de weg om de burgers op een eerlijke wijze te betrekken in de besluitvorming.

U bent hier