ONDERZOEK L-FLAT na RENOVATIE Conclusies en samenvatting
ONDERZOEK L-FLAT na RENOVATIE Conclusies en samenvatting
Hieronder een overzicht van de problemen die bewoners noemen.
Aan de meeste problemen die door bewoners worden genoemd is iets te doen. Veel problemen kunnen door Woongroen, in samenspraak met de bewoners (de bewonerscommissie) worden aangepakt. Voor een aantal andere zaken zal zeker de hulp van gemeente en wijkgericht werken nodig zijn.
Het gegeven, dat bewoners melden dat er nog schade moet worden vergoed, kan zeker niet door de beugel en hier moet Woongroen beter luisteren naar de bewoners en dus met een goed antwoord komen.
1. Problemen met de woning
- Van de bewoners die onze enquête hebben ingevuld (de respondenten) heeft 70% problemen gehad bij de renovatie. Voor 39% waren dat “veel” dan wel “ernstige problemen”.
- Meer specifiek heeft 63% problemen met tocht.
- 51% van de bewoners geeft aan dat de woning matig of onvoldoende is geïsoleerd.
2. Problemen met de flat en de leefomgeving
- Van de respondenten meldt 20% een reeks van problemen, meestal rond het thema overlast, vervuiling en agressie.
- En 25% meldt technische problemen aan de woning die niet zijn opgelost.
3. Problemen met Woongroen
- Van de respondenten is 30% tevreden over Woongroen en 16% ontevreden.
4. Het onderzoek
Bewoners van 88 van de 728 flats hebben de enquête ingevuld in het eerste halfjaar van 2023. Dat is minder dan gehoopt. Maar de resultaten geven desondanks inzicht is de situatie en de problemen van de L-flat.
Kijk hier voor het volledige rapport: https://zeist.sp.nl/sites/zeist.sp.nl/files/verslag_onderzoek_l-flat_21_dec._2023_update_17_juni_2024_v-5_.pdf