Mars ‘Ljowa moet hier blijven’. De SP was, als enige politieke partij, erbij

10 november 2021

Mars ‘Ljowa moet hier blijven’. De SP was, als enige politieke partij, erbij

Foto: Joop Welter, SP Leusden

Op donderdag 28 oktober liep Amersfoort uit om te voorkomen dat een geworteld kind wordt uitgezet.(https://indebuurt.nl/amersfoort/amersfoorters/amersfoorter-van-de-week/amersfoorter-van-de-week-ljowa-moet-in-nederland-blijven~140962/) Onder de actie ‘Ljowa moet blijven’ liepen de kinderen van de klas van Ljowa, met vele anderen uit Amersfoort en omgeving, samen met burgemeester Bolsius een lichtjestocht door Amersfoort. Vanaf de prins Willem Alexanderschool liepen we in een indrukwekkende stoet door het centrum naar het gemeentehuis.

Het gezin Shahbazyan zou terug moeten naar Armenie want de kinderen komen niet in aanmerking voor het kinderpardon. Ljowa is, net als zijn jongere broertje en zusje in Nederland geboren, maar ergens is een formuliertje verkeerd ingevuld. De IND maakt hier een groot punt van.

Op het stadhuis was Jasper van Dijk, SP-tweede kamerlid, een van de sprekers. "Dit mag niet gebeuren, dit laten we niet toe" zei hij en heeft hierover ook vragen gesteld aan de Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid.(https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=a82bc02f-5efa-4d01-a65a...https://www.tweedekamer.nl/downloads/document?id=a82bc02f-5efa-4d01-a65a-deb388defbff&title=De%20dreigende%20uitzetting%20van%20een%20Armeens%20gezin.docx) Behalve Jasper van Dijk en de burgemeester waren er geen politici aanwezig.

Defense for Children verbaasd zich over de willekeur van de IND. De SP-Zeist liep mee en trok op samen met de mensen van WakeZeist. Ook bij de wakes bij Kamp Zeist staan we soms perplex als er weer een geworteld gezin wordt opgesloten om te worden uitgezet.

LET OP: De "gewone" maandelijkse wake wordt uiteraard weer de eerste zondag van de maand gehouden, 7 november om 16.30 uur bij de ingang van detentiecentrum Kamp Zeist aan de Richelleweg te Soesterberg. Zie wakezeist.nl .