Huishoudelijke zorg is geen bijzondere bijstand

11 november 2020

Huishoudelijke zorg is geen bijzondere bijstand

SP-raadslid David Tompot was resoluut tegen het voorstel van onder andere VVD en CDA om de huishoudelijke hulp uit de WMO te halen en bij de bijzondere bijstand te brengen. Dhr Tompot: "VVD en CDA in de Tweede Kamer, en ook de CDA-minister, weigeren een goede oplossing te maken voor een probleem in de WMO. Maar dat moeten we niet naar eigen inzicht in Zeist lokaal oplossen. De route die de VNG volgt is daarin beter, namelijk er moet voldoende geld naar de
gemeentes om dit deel van de WMO goed uit te voeren. Of de regering moet gewoon de inkomensafhankelijkheid mogelijk maken bij dit onderdeel van de WMO".

Foto: onbekend / internet

De kosten voor de gemeente van de huishoudelijke hulp worden steeds hoger, onder andere doordat er een vergrijzing is, maar ook omdat iedereen, onafhankelijk van inkomen, de huishoudelijke hulp kunnen aanvragen.
De gemeente komt hierdoor in het rood, omdat DenHaag weigert die extra kosten te betalen aan de gemeentes. En diezelfde regering heeft ook gemaakt dat een inkomenstoets niet mag worden gedaan bij de WMO. De VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) wil dan ook dat de regering zorgt dat dit probleem
wordt opgelost. Maar in Zeist kiest de meerderheid, onder aanvoering van VVD en CDA om die huishoudelijke hulp maar bij de bijzondere bijstand onder te brengen. Een heel andere uitvoerder en een heel ander doel, dat dus niets met de WMO-zorg te maken heeft. En dus volgens de SP geen juiste oplossing.