Mogen wij uw hart stelen?

14 februari 2018

Mogen wij uw hart stelen?

Foto: SP

Fijne Valentijnsdag! Mocht u het nou zijn vergeten dan hebt u nog tijd om nog snel bloemen of chocolade te halen voor uw Valentijn.

Wist u trouwens dat de eerste schriftelijke verwijzing naar Valentijnsdag uit een gedicht van Geoffrey Chaucer komt (ca. 1380-1382)? Dit gaat over een verteller die in een droom ene Scipio Africanus tegenkomt (politicus.236-183 v.Chr.) die hem begeleidt door hemelse sferen naar de tempel van Venus. Deze verteller gaat door de donkere tempel om uit te komen bij een parlement van vogels.

Deze vogels zijn bijeen geroepen door de Natuur. Dit, zodat zij allen een partner kunnen kiezen. Drie mannelijke adelaars proberen de vrouwelijke kandidaten voor zich te winnen, waarop de vogels van lagere standen protesteren. Er volgt een debat en uiteindelijk wint niemand en geeft de Natuur een jaar uitstel voor de te maken beslissingen. De verteller ontwaakt en is ontevreden en vol vragen.

Grappig dat de eerste verwijzing naar Valentijnsdag zo veel raakvlakken lijkt te hebben met onze politiek van vandaag de dag. Zowel de landelijke als lokale politiek wordt vaak gezien als in de droom van de verteller. Een stelletje kwetterende vogels en uiteindelijk komt er uitstel en is iedereen ontevreden.

Toch hoop ik u met deze column te kunnen verleiden om te stemmen 21 maart. Want het ‘gekwetter’ in onze gemeente gaat wel degelijk ergens over. Hoeveel ‘sociale vogelhuisjes’ bouwen wij bij? Is er een ‘plek in de boom’ voor iedereen, of moeten sommigen zich maar redden op de grond? Krijgt iedereen in onze gemeente de kans om uit te vliegen? Worden zij die daarbij vallen geholpen of niet?

De SP gaat voor een goede linkse gemeente waar iedereen kan meevliegen, waar iedereen in het nest welkom is. Uit welk ei u ook komt. Waar uw reis ook naar toe mag gaan. Wij staan voor u klaar. Ook na de verkiezingen!

Dus mag ik u iets vragen?

Hebben wij een date 21 maart?

Annemieke Pluijgers
Lijsttrekker SP Zeist