28 februari debatavond ‘Wonen in Zeist: hoe dik is uw portemonnee?’

19 februari 2018

28 februari debatavond ‘Wonen in Zeist: hoe dik is uw portemonnee?’

Foto: SP

Voor sociale huur geldt ondertussen een wachttijd van meer dan 8 jaar, starterskoopwoningen worden nauwelijks gebouwd, en nieuwe, betaalbare vrije sectorhuur blijkt keer op keer een fata morgana – bij het verstrekken van de bouwvergunning belooft men redelijke huren, maar zodra de woningen op de markt komen, blijken ze toch weer onbetaalbaar voor iedereen die minder dan €48.000 per jaar verdient. (Bijna de helft van alle huishoudens komt in aanmerking voor een sociale huurwoning, en verdient dus maximaal €37.165 per jaar.)

Daarom organiseert de SP Zeist woensdag 28 februari een debatavond over betaalbaar wonen in Zeist, en wat er misgaat. In het eerste deel komen Sander Jansen (Wethouder wonen, Zeist), Paulus Jansen (Wethouder wonen, Utrecht), Willem de Bruin (Bestuurder, Woongoed Zeist) en Rob de Wit (Huurdersplatform Zeist) aan het woord over de stand van zaken in Zeist en Utrecht.

Hierna volgt een debat tussen lijsttrekkers Annemieke Pluijgers (SP) en Sander Jansen (VVD) over de vraag welke kant we op willen, en hoe we daar gaan komen. Gespreksleider is Henny Fokkema, onder andere bekend van de stichting Leerkansen Zeist en Slotstad Zeist.

Tijdens het eerste deel zullen we het onder andere hebben over de volgende vragen: 1. hoe het komt dat er al jaren eigenlijk uitsluitend dure woningen bijkomen, ondanks dat meer dan de helft van de Zeister huishoudens in aanmerking komt voor sociale huur, ondanks dat minstens 30% van de nieuwbouw sociale huur zou zijn, en ondanks een grote vraag specifiek naar starterswoningen? 2. wat weerhoudt de wooncorporatie ervan meer te doen, en hoe kan de gemeente helpen? 3. welke rol speelt de afhankelijkheid van marktpartijen, en wat kunnen we daaraan doen? (Met ruimte voor vragen uit het publiek.) In dit kader zullen we ook van de wethouder van Utrecht horen hoe hij de afgelopen vier jaar met vergelijkbare problemen is omgegaan.
Vervolgens volgt een debat tussen lijsttrekkers Annemieke Pluijgers (SP) en Sander Jansen (VVD).

Na afloop is er de mogelijkheid een drankje te nuttigen.

Datum en tijd: woensdag 28 februari, van 20:00 tot 22:00 (inloop vanaf 19:30)
Locatie: De bibliotheek (Markt 1, Zeist)