Zelfde problemen, andere oplossingen

11 november 2016

Zelfde problemen, andere oplossingen

De Verenigde Staten hebben op 8 november een nieuwe president gekozen. Na een erg onrustig verlopen verkiezingscampagne is Donald Trump als winnaar uit de bus gekomen. Hij staat erg ver van de idealen van de SP, die beter verkondigd werden door een kandidaat als Bernie Sanders.

Trump heeft met zijn opmerkingen over vrouwen, Mexicanen en moslims gekozen voor een boodschap van angst en negativisme. Maar het is wel goed te begrijpen waarom hij gewonnen heeft: hij luisterde namelijk, net als Sanders maar in tegenstelling tot Clinton, goed naar de problemen die veel Amerikanen ondervinden, zoals de hoge werkeloosheid in de plattelandsdorpen door het sluiten van de mijnen en fabrieken.

In dat opzicht is de verkiezing eigenlijk gelijk met die van Groot Brittanniƫ deze zomer, het Brexit-referendum. Ook daar kozen veel mensen uit de arbeidersklasse en van het platteland voor een keuze die hen eindelijk de kans gaf om hun middelvinger op te steken naar de politieke elite die hen gouden bergen heeft beloofd via globalisatie, maar waarvan de winsten alleen bij de multinationals terecht kwamen. Jan Modaal bleef zitten met verdringing op de arbeidsmarkt en een gevoel zijn identiteit te verliezen. Dit is iets wat ook in Frankrijk, dat in mei naar de stembus gaat en daar met Marine Le Pen een kandidaat heeft die qua boodschap veel lijkt op Trump, en Nederland speelt.

Als SP kaarten wij vaak dezelfde problemen aan, maar wij kiezen voor fundamenteel andere oplossingen. Wij bestrijden deze problemen niet met angst en negativisme, zoals Trump, Wilders en Le Pen dat doen, maar met constructieve en weloverwogen oplossingen, zoals bijvoorbeeld het tegengaan van segregatie, het stimuleren en verduurzamen van de economie, het verhogen van het minimumloon en weer betaalbaar maken van sociale huurwoningen. Oplossingen die ons vooruit helpen in plaats van achteruit. Oplossingen die mensen van verschillende klassen en achtergronden samenbrengt in plaats van tegen elkaar opzet. Alleen zo kan je de problemen waar een grote groep Nederlanders mee zit echt oplossen.