Geen duidelijkheid risico bij ontsnapping in Den Dolder

10 september 2015

Geen duidelijkheid risico bij ontsnapping in Den Dolder

Het college heeft de vragen beantwoord van de SP over een ontsnapping van een crimineel uit een instelling in Den Dolder.
Pas 2 dagen na de ontsnapping werd in een politiebericht gemeld dat men "deze man niet zelf moet benaderen omdat hijvuurgevaarlijk is". Wat voor risico's hebben mensen bij Altrecht en in Den Dolder gelopen en wat wist de gemeente hiervan? De  gemeente is pas ook na 2 dagen op de hoogte gesteld. Maar volgens justitie was deze man niet zo gevaarlijk, hij was ingedeeld in classe 1 of 2 van de risicocodering.

Zou hij gevaarlijk zijn geweest, dan had hij in klasse 4 gevallen maar dan was hij nooitbehandeld bij Altrecht. Altrecht heeft geen instellingen, die de hoge risico-patienten aankunnen. Dit is het globale antwoord van het college op de vragen van de SP. Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy verbaasd zich hierover, met name die risicocategorie is vreemd. "Er wordt gewaarschuwd dat ie vuurgevaarlijk is, hij heeft zijn zware straf nog niet geheel erop zitten en dit is categorie 1. Wat moet je doen om in categorie 4 te vallen?"

De verduidelijking bij de beantwoording gaf wel enige
duidelijkheid: Altrecht Aventurijn is onderdeel van Altrecht geestelijke gezondheidszorg en biedt o.m. forensisch psychiatrische zorg aan mensen, die vanuit hun psychiatrische ziekte met justitie in aanraking zijn geweest of nog in detentie verkeren en tijdens hun detentie specifieke zorg ontvangen. De forensische zorg aan gedetineerden vindt plaats in een viertal beveiligingsniveaus, waarbij vier de zwaarste mate van beveiliging is en één de lichtste. Het beveiligingsniveau dat aan een patiënt wordt toegekend, wordt vooraf ingeschat en bepaald door Justitie.
Altrecht Aventurijn is er op ingericht om patiënten met een beveiligingsniveau 2 en 1 te behandelen. Voor patienten met deze lage categorie is het niet gebruikelijk dat de politie de gemeente op de hoogte brengt. De politie Amsterdam heeft de betrokken persoon daarmee anders gecategoriseerd dan waar Altrecht op  basis van de haar door justitie verstrekte informatie vanuit mocht gaan.

Verdere beantwoording over de inschatting van de persoon is dat hij in de gevangenis in Zwolle geen beschikking had over een vuurwapen en dat hij daarom, direct na zijn ontsnapping uit de instelling in Den Dolder, geen beschikking zou hebben over een vuurwapen. Pieter Wout: "Tja, moet ik dicht echt serieus nemen? Hij kreeg van justitie dus gewoon twee dagen de tijd om een wapen te zoeken, daarna was hij pas vuurgevaarlijk".

Dat het beveiligingsniveau dat aan een patiënt wordt toegekend, vooraf ingeschat en bepaald wordt door Justitie en dat daarover geen mededelingen worden gedaan vanwege privacy overwegingen, maakt dit niet erg transparant. Voor de SP blijft dan dus staan hoe de inschatting van justitie is gemaakt, gezien dat de detentie nog niet ten einde was in Zwolle en het daar niet de bedoeling was dat deze persoon met de bouwvakkers mee  naar buiten zou lopen. En ook gezien het feit dat bij het  internationale opsporingsbericht deze persoon vuurgevaarlijk is. Klopt dan de inschatting van justitie wel en had deze persoon voor zijn behandeling niet naar een instelling met een hogere veiligheidcategorie moeten gaan? De SP kan dit niet inschatten en wij hebben het idee dat ook de gemeente deze inschatting niet kan maken.  De burgemeester gaf in de raad toe dat dit ook voor de gemeente onbevredigend is. Andere raadsleden sloten hierop  aan, want welke risico's loopt Den Dolder dan?

Pieter Wout: “Ik ben extra kritisch hier op Justitie, omdat juist vandaag in een artikel in de Volkskrant de nationale ombudsman, met betrekking tot Jaitsen Singh, stelt dat het “Nederlands ministerie van Justitie de regels voor overplaatsing (vanuit  buitenland) selectief en zonder maatwerk hanteert”. Verder staat in dat artikel ook dat “het niet te begrijpen is, dat Justitie alleen kijkt naar een zelfbedacht criterium”. De vraag blijft dus:  hoe bedenkt justitie die categorie en waarom kunnen we daar geen inzicht in hebben?”. De Burgemeester belooft aan de raad meer uitleg te geven en gaat daarbij te raden bij Justitie.

De volledige beantwoording kunt u  hier lezen.

Wordt vervolgd.