PGB-alarm

8 maart 2015

PGB-alarm

Allerlei problemen, vooral met de automatisering, bij de Sociale Verzekeringsbank zorgen dat in het hele land mensen met een PGB hun geld veel te laat krijgen. En dat is erg, want met dat PGB worden de zorgveleners betaald. Hoe erg is de situatie in Zeist met te late uitbetaling? Daarover heeft de SP vragen gesteld aan het college.

De conclusie van het college was dat er tot nu toe maar één geval bekend is, en dat is snel opgelost samen met de SVB. Bij het college zijn geen andere gevallen bekend. Het college blijft geheel vertrouwen op de SVB en het zogenoemde rapid response team.

In de TV-uitzending van Nieuwsuur kwam een heel ander beeld naar voren van de doortastendheid van de SVB. Gevallen van mensen die, omdat ze hun PGB niet uitbetaald krijgen, al twee maanden hun zorgverlener niet kunnen betalen. De SP-wethouder in Maastricht heeft al in een eerder stadium gekozen om voor de mensen, die niet zo sterk in hun schoenen staan, de gemeente de uitbetalingen te laten doen. Op die manier kan veel sneller en efficiënter worden gereageerd. In de raadsvergadering van 3 maart heeft de SP-Zeist mondelinge vragen gesteld: weet het college van de oplossing in Maastricht en heeft het college nog steeds zoveel vertrouwen in de SVB?

Het antwoord van de wethouder klonk bekend: "Ja, er is nog steeds vertrouwen in de SVB". Van de oplossing van Maastricht had het college nog geen weet maar zou dit uitzoeken. Ook de uitzending van Nieuwsuur was het college nog niet bekend. SP-fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy: "Het is heel belangrijk als gemeente snel te reageren op problemen. Als gemeente hebben wij de zorg voor de zorg, dus ook voor mensen met een PGB. Bij problemen moeten we hen dan ook ondersteunen. Door te zorgen voor een betrouwbare en snelle uitbetaling, desnoods door zelf de betaling te doen namens de SVB".