Maak elke zondag geen koopzondag

6 december 2014

Maak elke zondag geen koopzondag

Op zaterdag 29 november, met de internationale niet-winkeldag, heeft de SP, samen met de Zeister politieke partijen PvdA, CDA, ChristenUnie/SGP en Nieuw Democratisch Zeist, een 4 uur durende bliksemactie in het centrum van Zeist gehouden onder winkeliers en winkelend publiek. De vraag betrof wat iedereen vindt van de algemene zondagsopenstelling van winkels in Zeist. Vooral zijn we met zoveel mogelijk winkeliers en ondernemers in gesprek gegaan. Van die groep geven 48 van de 78 geïnterviewde centrumwinkeliers aan dat zij vinden dat "elke zondag een koopzondag" geen goed plan is.

Vooral de gesprekken lieten zien hoe het leeft in Zeist. Vaak ook komt er het antwoord "als ik niet meedoe, dan zijn de supermarkten wel open en verlies ik uiteindelijk omzet." Ook de biologische slagerij van Wim Kok hebben we bezocht en daar hebben we een goed gesprek gehad. Bijvoorbeeld hebben we gesproken over de mogelijkheid van een referendum op 18 maart, er worden dan toch al verkiezingen gehouden: http://youtu.be/dNylTQE4CH0. Waarom gaat het nu? Pieter Wout Duquesnoy, fractievoorzitter SP: "het gaat erom dat winkels niet, vanwege economische motieven, gedwongen worden ook nog eens op alle zondagen open te gaan. Alleen al wetenschappelijk is bewezen dat de mens niet constant in de weer kan zijn, hij/zij heeft rust nodig". Zie http://youtu.be/cRl-PdUI67g

Een succesvolle actie. Op 9 december gaat de raad beslissen of we 52 koopzondagen of minder krijgen. En misschien ook nog wel of we het werkelijk aan de burgers gaan vragen middels een referendum.