Jongerendebat in nieuw gemeentehuis

12 februari 2014

Jongerendebat in nieuw gemeentehuis

Vier scholen in Zeist voor voortgezet onderwijs deden op 12 februari mee aan het jongerendebat. Dit was een van de activiteiten tijdens de openingsweek van het nieuwe gemeentehuis.

De nieuwe raadszaal bood voldoende ruimte voor scholieren van De Breul, Christelijk Lyceum Zeist, het Herman Jordanlyceum en het Openbaar Lyceum Zeist. Daar kregen ze bij het debat hulp van raadsleden en mogelijk raadsleden van de politieke partijen in Zeist. Aan SP-ers Annemieke Pluijgers en Gwildor Sok de taak om de scholieren van De Breul te helpen.

Heel interessant vond ik ook het eerste deel, de inspraak. De scholieren kwamen met veel goede ideeën om Slot Zeist meer openbaar te maken voor heel Zeist. Uiteraard werd daarbij de focus gelegd op de culturele taak en dat het meer voor jongeren geschikt moet zijn. Maar ook werd aandacht besteed aan andere groepen mensen, bijvoorbeeld door aan te geven dat een goede horecavoorziening er echt bij hoort. Of dat het misschien mogelijk is er ondernemers bij te betrekken. Het idee om er een echte jongerenopvang van te maken was gewaagd, maar kreeg niet heel veel steun. Een argument daarbij was: "het is maar de vraag of je je als jongeren zo thuis voelt bij die tierlantijntjes enzovoort".

Al met al voor mij zeker een prachtige eye-opener en goed te gebruiken als we gaan praten over de nieuwe invulling van Slot Zeist.

- Pieter Wout, fractievoorzitter