‘Passend onderwijs? Niet voor onze kinderen en leraren!’
‘Passend onderwijs? Niet voor onze kinderen en leraren!’
Volgend schooljaar wil de regering het passend onderwijs invoeren. ‘’Een hele slechte zaak’’ vind Annemieke Pluijgers. Zij startte de petitie: http://petities.nl/petitie/uitstel-passend-onderwijs. ‘’Scholen zijn helemaal niet uitgerust om kinderen zoals mijn zoon te begeleiden. Van leraren wordt steeds meer verlangd, van kinderen ook. De rek is er uit’’.
Vanaf augustus volgend jaar moet de wet Passend Onderwijs worden ingevoerd. Het doel is om ‘’zorgkinderen’’ vaker regulier onderwijs te laten volgen. Daarnaast krijgen scholen een zorgplicht. Dit betekent dat wanneer een leerling niet geplaatst kan worden, bijvoorbeeld door het gebrek aan specialisme, een school verplicht is om deze leerling op een andere reguliere school te plaatsen. Dit alles binnen een regionaal samenwerkingsverband.
Argumenten tegen het Passend Onderwijs zijn onder andere de zorgen over te grote klassen en leerkrachten die niet gespecialiseerd zijn in de begeleiding van ‘zorgleerlingen’. Men vreest dat het zorgkind niet de noodzakelijke begeleiding krijgt en er ook voor de ‘gewone’ leerling veel minder tijd en aandacht over blijft. Deze bezwaren klonken ook toen het kabinet besloot het Passend Onderwijs uit te stellen.
Annemieke Pluijgers begon een petitie om de regering op te roepen nogmaals kritisch naar deze wet te kijken en de knelpunten aan te pakken. “Het verbaast mij dat ondanks het eerdere uitstel, er niets aan de voorgenomen plannen is veranderd. Scholen kunnen nu bijvoorbeeld nog niet de extra structuur en aandacht in kleine klassen bieden waar zorgkinderen behoefte aan hebben. Wil je graag dat zorgleerlingen naar een reguliere school gaan dan moet je leraren en scholen wel de tools bieden om dit te kunnen doen, zoals hulp van klassenassistenten en samenwerking met ambulante begeleiding. Ik heb veel reacties ontvangen van leerkrachten die mij vertelden dat de werkdruk nu al te hoog is, ze zijn echt heel bezorgd! Deze wet lijkt op een schip met de regering aan het roer dat zonder kompas wil uitvaren: een reis die gedoemd is te mislukken. Passend onderwijs? Niet voor onze kinderen en leraren!”.