Regiotaxi wordt verkwanseld

28 augustus 2013

Regiotaxi wordt verkwanseld

De fractie en het bestuur van de Zeister SP hebben de huidige uitvoerder van de regiotaxi in Zeist gesteund. We hebben met zijn allen onze handtekening gezet op de petitie van Hoek Taxi voor een goede regiotaxi. Met de aanbesteding van de regiotaxi in Zeist heeft het BRU vooral naar de prijs gekeken, niet naar de kwaliteit. En nu moet een bedrijf uit Arnhem het Zeister regiotaxivervoer gaan doen.

Jan Achterberg, fractieassistent van de SP in Zeist, weet als ervaringsdeskundige veel over de regiotaxi: "Mijn vrouw en ik maken allebei gebruik van de regiotaxi die in Zeist wordt uitgevoerd door Hoek taxivervoer. Net als vele anderen, waaronder het GPPZ, zijn wij zeer tevreden over de service die Hoek levert. Hier geen verhalen over urenlang wachten in een ziekenhuis tot dat je eens opgehaald wordt of zelfs wachten op een taxi die niet komt. Hoek heeft de zaak prima in de hand".

Helaas is het zo dat eens in de 5 jaar de regiotaxi moet worden aanbesteed. Een idioot systeem, want iets dat goed werkt moet dan vervangen worden door iets, waarvan de werking niet bewezen is. Ook nu lijdt de regiotaxi onder de aanbesteding. Het BRU, dat de aanbesteding regelt, heeft in zijn niets ontziende domheid Hoek taxivervoer de aanbesteding niet gegund. Een taxibedrijf uit Arnhem, dat hier de regio helemaal niet kent, gaat het vanaf 2014 doen. Een doekje voor het bloeden is, dat dit bedrijf zich in het eerste jaar nog aan de werkwijze van Hoek moet houden. Maar wie controleert dat?

Jan Achterberg: "Aan het BRU heb je niets. Toen op 4 juni het klantenpanel van de regiotaxi bij elkaar kwam was er bij alle deelnemers grote tevredenheid. Het BRU wist daar met droge ogen te vertellen dat de mening van de klanten bij de aanbesteding zeer belangrijk was. Achteraf is daar niets van gebleken. Het BRU heeft gewoon gekozen voor de goedkoopste oplossing en heeft de mening van de klanten volstrekt genegeerd."

Dat is dus de inspraak bij het BRU kennelijk waard. Maar het BRU bestaat bij de gratie van de deelnemende gemeenten, waaronder Zeist. Zeist is dus mede verantwoordelijk voor het negeren van de mening van haar burgers. Zeist wil zo graag dichter bij de burgers zijn en luisteren naar de burgers. De vragen van de SP zijn inmiddels beantwoord. Hier kunt u de volledige beantwoording lezen. Belangrijk antwoord is dat Hoek taxivervoer niet goed scoort op prijs/kwaliteits-verhouding. Terwijl de kwaliteit van Hoek heel goed is en we nog maar moeten afwachten wat het nieuwe bedrijf brengt.

Die petitie kunt u trouwens ook ondertekenen. Let goed op op straat en hou een van de regiotaxi's van Hoek taxivervoer even aan, vrijwel in elke bus is een handtekeningslijst aanwezig.