Een mooi nieuw Sterrenberg zonder de Waterman?

24 augustus 2013

Een mooi nieuw Sterrenberg zonder de Waterman?

Op 14 september wordt de nieuwe wijk Sterrenberg (Huis ter Heide) in de gemeente Zeist feestelijk geopend. De Sterrenberg was terrein van zorginstelling Abrona en is nu woonwijk de Sterrenberg van de gemeente Zeist. Maar op 1 januari 2014, drie maanden na de opening van de wijk, wordt zwembad de Waterman, gelegen midden in de Sterrenberg, gesloten. De Waterman is een modern zwembad en heeft uitstekende faciliteiten voor mensen met een handicap. Bij het zwembad is bovendien een speciale fysiotherapie afdeling en ernaast ligt een sportzaal.

Voor de oude en de vele nieuwe bewoners van de Sterrenberg, Huis ter Heide en Zeist voorziet het zwembad in een toenemende behoefte. Inwoners uit de omliggende gemeentes Soest en Soesterberg komen graag zwemmen in de Waterman. Zwemmen is voor veel mensen, en met name voor mensen met een handicap, een welkome ontspanning. Cliënten van de zorginstellingen Abrona, Dennendal en de Amerpoort/Sherpa komen er ook op bezoek. Een aantal cliënten heeft in het behandelingsplan voorgeschreven staan dat ze regelmatig moeten zwemmen. In een normaal zwembad ontbreken de faciliteiten en het gediplomeerde personeel die de Waterman wel heeft.

Zwembad

Zwembad de Waterman is eigendom van zorginstelling Abrona. De raad van bestuur van Abrona heeft aangekondigd het zwembad met ingang van 2014 te sluiten. Op korte termijn wordt zo de jaarlijkse begroting van de zorginstelling rond gekregen. Op lange termijn wordt door deze beslissing echter voorbij gegaan aan het belang van een geschikt zwembad voor de inwoners van verschillende gemeentes en cliënten van meerdere zorginstellingen.

In december 2012 heeft de directie van Abrona een professioneel bedrijf verzocht om de Waterman te exploiteren. Het zag er naar uit dat het zwembad vanaf Augustus 2013 meer bedrijfsmatig zou worden geleid. Toen de raad van bestuur op het laatste moment de voorwaarde stelde dat de exploitant het achterstallig onderhoud van het bad moest financieren ketste de overeenkomst in mei dit jaar af. Die kosten van het achterstallig onderhoud zijn zo'n 100.000 euro.

Bewoners van de gemeentes en cliënten van de zorginstellingen, die gebruik maken van de Waterman, zijn nu een handtekeningenactie begonnen om het bad open te houden. Zij hopen met deze actie te bereiken dat de gemeente Zeist garant willen staan voor de financiering van het achterstallig onderhoud van zwembad.

Ik roep iedereen op zijn/haar handtekening te zetten om de Waterman open te houden!

Michael Klaversteijn, vader van cliënt Boudewijn Klaversteijn