Rondje tomaat - verkeersbeleid

13 juli 2013

Rondje tomaat - verkeersbeleid

De laatste raadsvergadering was vooral spannend vanwege het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Wegwerken, drempels en drukke starten, dat houdt de inwoners van Zeist bezig. En als er dan allerlei knulligheden door de gemeente worden gedaan, krijgt dit grote aandacht.

De Panweg die maanden langer dan gepland open ligt, de Griffesteijnselaan, waar de fietsbeperkende maatregel steeds werden veranderd. Er waren ook veel amendementen en moties. De SP steunt het nieuwe GVVP, omdat dit veel beter laat zien wat we willen als Zeist. De SP is tegen de bepaling dat pas bij een gemiddelde maximale snelheid op de weg van respectievelijk 35 km/uur en 55 km/uur er geluisterd gaat worden naar burgers als die een probleem hebben. "Dat is vragen om een ophoging van de snelheid en dat is dom", zegt fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy.

Of de Oude Arnhemseweg deels een fietsstraat kan worden, dat mag onderzocht worden, vindt de SP. Stil asfalt op de Dreef zou ook een goed plan zijn. De Utrechtseweg meer asfalt aanleggen, dat moet nog maar eens bezien worden. Als het zorgt dat de bus goed kan doorrijden, dan is het een optie.

Spannend werd het vooral ook nog bij het plotselinge amendement van VVD, GroenLinks en Seyst.Nu om koopzondagen geheel toe te laten. Terwijl er dus al een onderzoek en proces loopt om dit te bekijken. Dit kon dinsdag niet meer behandeld worden, dus moest de woensdag ook nog vergaderd worden. En toen liep het geheel met een sisser af; het amendement werd terug getrokken. "Soms heb ik het idee dat raadsleden het leuk vinden om te vergaderen. Kunnen we niet veel beter onze volksvertegenwoordigende taak eens oppakken?" aldus Pieter Wout Duquesnoy.