Kinderen in armoede

11 juli 2013

Kinderen in armoede

De kinderombudsman heeft onderzoek gedaan naar kinderen, die opgroeien in armoede. Wat betekent dit voor ze, waarmee krijgen ze te maken? Een belangrijk advies is dat de aanpak van gemeenten voor kinderen in armoede beter moet.

Praktische ondersteuning is dan een belangrijke voorwaarde. Het geldgebrek zorgt dat er geen dagelijkse warme maaltijd op tafel komt en dat er geen nieuwe kleding komt als dat nodig is. Meer dan de helft van de gezinnen gaat naar de voedsel- en kledingbank of heeft te maken gehad met het afsluiten van elektriciteit. Lid zijn van een sportclub of het vieren van een verjaardag is geen vanzelfsprekendheid. Daarnaast hebben veel kinderen het gevoel niet mee te kunnen doen en buitengesloten te zijn.

De gemeente moet een belangrijke rol spelen bij het bestrijden van armoede. De kinderombudsman ziet grote verschillen tussen gemeentes, lees het rapport hier.
Wat is de situatie in Zeist? Zeist heeft een voedselbank waar steeds meer mensen gebruik van maken. De gemeente geeft daar subsidie aan. Ook voor sport en cultuur zijn er mogelijkheden in het armoedebeleid. Kleding is een andere zaak, de weggeefwinkel (zoals de Weggeefwinkel Zeist) speelt hier een rol en er zijn nog diverse andere initiatieven. Hoe gaat de gemeente hiermee om? De SP-fractie heeft hierover vragen gesteld aan het college.
Zie HIER de vragen (pdf).

Weeggeefwinkel Zeist