Rondje Tomaat: Winkels ook zondag open?

13 juni 2013

Rondje Tomaat: Winkels ook zondag open?

Op de dag dat de Eerste Kamer besliste dat gemeentes voortaan zelf mogen bepalen hoeveel koopzondagen er zijn, kwamen twee supermarkthouders naar de inloop toe van de gemeenteraad. Hun pleidooi "we leven in een 24 uurs economie, 7 dagen per week. Het zou Zeist goed doen als de winkels in Zeist elke zondag open kunnen zijn". Nu zijn er maar 5 koopzondagen. Naar aanleiding van die inloop zal er niet worden beslist, maar alle fracties dienen een antwoord te geven op de gestelde vraag. De SP is geen voorstander van een algemene winkelopening op zondag.

Misschien dat het voor supermarkten makkelijk is, voor kleine ondernemers is dit een ander verhaal. Het geeft extra druk op het familiebestaan van kleine ondernemers. Er is dan dwang om ook op zondag open te gaan of om inkomsten te missen. De wens voor een 24-uurs/7-dagen-per-week economie leeft bij consumenten. Als deze consumenten opeens burgers zijn, wordt dit een ander verhaal. En het gaat ook om verworven rechten van arbeiders. In de loop van meer dan een eeuw heeft de arbeidersbeweging gevochten voor arbeidsvoorwaarden. daarbij hoort de rustdag. Die rustdag is ook gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, dat heeft uitgewezen dat rust, vooral in onze hectische samenleving, nodig is. Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy: "Het gevaar om van de zondag een normale werkdag te maken en op die manier opgebouwde arbeidsvoorwaarden af te breken, ziet de SP als een sluipende trend in de teloorgang van CAO's en arbeidsvoorwaarden. Daar willen we op gemeentelijk nivo niet aan meedoen".

Dit antwoord heeft de SP fractie gegeven op 9 juni. Nog geen 4 dagen later waarschuwt de FNV in de krant, dat de werkgevers morrelen aan de toeslagen voor ongunstige uren. Onder andere de supermarkt werkgeversvereniging wil af van die zondagtoeslag.
Bijna profetisch is het SP-antwoord van 9 juni geworden. En ook een beetje wrang. Want een van de argumenten voor de zondagopenstelling was dat scholieren zo een flink extra zakcentje kunnen binnenhalen vanwege die toeslag. Daar kunnen scholieren dan misschien nu nog blij mee zijn, maar de vraag is of ze die toeslag volgend jaar ook nog hebben?