Rondje tomaat: woonvisie

27 mei 2013

Rondje tomaat: woonvisie

In de raad van 14 mei werd de nieuwe woonvisie behandeld. De huidige woonvisie gaf duidelijke kaders. De SP is van mening dat er geen heel nieuwe woonvisie (voor maar 2 jaar) nodig is. Je moet onderdelen aanpassen aan de tijd en de crisis. In de vorige woonvisie stond een duidelijk kader voor gedifferentieerd bouwen, zodat ook sociale huurwoningen worden gebouwd.

Dat kader wordt nu deels losgelaten. Dat is gewoon een stomme keuze. Natuurlijk is er nu extra aandacht voor duurzaamheid, maar omdat we al helemaal niet meer pal staan voor de sociale woningen, heeft de SP deze nieuwe woonvisie niet gesteund.

Met een aantal extra voorstellen had de SP ook wel enkele problemen. Bijvoorbeeld om het college opdracht te geven dat er geen eengezinswoningen worden verloot via woningnet. De regels van de Zeister corporaties zeggen al dat dat niet mag. Dus is het erg overdreven het college dat ook nog eens te laten doen. Natuurlijk vindt de SP dat loting van eengezinswoningen niet moet gebeuren, we zijn geheel tegenstander van dat lotingssysteem.

Ook over het bestemmingsplan Schaepmanlaan werd vergaderd. Besloten is dat de uitrit van het achterpad nog eens goed bekeken wordt, hoe dit het meest veilig kan. Daar moet nog een oplossing komen. De SP heeft nogmaals gepleit goed te communiceren, zowel met de bewoners over het verdwijnen van hele stukken tuin als met de bewoners van de JP Heijelaan over de uitrit.

Met alle discussies over aanpassingen zijn we toch 2 volle avonden bezig geweest. Met als resultaat een centrumplan dat niet aanvaard maar ook niet afgewezen is en een woonvisie voor maar 2 jaar. Dat is niet heel erg nuttig.