Rondje tomaat: centrumplan Zeist

27 mei 2013

Rondje tomaat: centrumplan Zeist

Een drastische ingreep in het centrum van Zeist werd voorgesteld door het college. Met bijbouwen van winkels en apartementen en verplaatsen van bieb en muziekschool. Door meer apartementen en winkels te bouwen moest geld worden opgehaald (miljoenen) om bv de afbraak van het tunneltje te bewerkstelligen.

Heel veel rumoer, er kwamen al snel alternatieve plannen van groepjes winkeliers en van andere politieke partijen. Alles leek wel mogelijk, wel of geen auto’s op (deel v/d) Slotlaan, Voorheuvel met twee-richtings autoverkeer, enzovoort.
Alle plannen hebben nadelen, maar de plannen van het college vooral. Winkels bijbouwen, terwijl er al veel winkels leeg staan. De meeste raadspartijen wilde hun vingers niet branden aan dit voorstel en dus hebben de coalitiepartijen een wijziging gemaakt. De raad moet het plan niet vaststellen, maar alleen zeggen dat ze het gezien hebben en dat het een leuk uitgangspunt is voor de discussie met alle burgers en verdere belanghebbenden. Klinkt makkelijk, maar dan nog is er discussie of je alles vrij geeft of zelf als politiek al ideeën hebt.
De SP heeft wel ideeën. Dus we willen niet dat alle opties open blijven. Het is onzin om te gaan bouwen voor leegstand, dus het extra bouwen mag niet doorgaan van de SP. Daarom hebben we tegen het gewijzigde voorstel gestemd. De SP wil de burgers en ondernemers op zijn minst hierover duidelijkheid geven. Ook bijvoorbeeld die verschuiving van de winkelpui, is dat een goed idee? Het lijkt heel mooi, maar de winkeliers zelf zijn tegen “want dan moeten we alleen weer meer huur betalen”. De SP vindt dat we gewoon moeten (blijven) zorgen dat het centrum bereikbaar blijft via het OV, dat in deze crisistijd er geen onzinnig dure en risicovolle projecten worden uitgevoerd en dat we allemaal samen zorgen voor een opgeruimd centrum.