Fietssnelheid aangepakt, Griffensteijnselaan veilig?

10 mei 2013

Fietssnelheid aangepakt, Griffensteijnselaan veilig?

Na een proces van burgerparticipatie over verkeersmaatregelen in de wijk Kersbergen/Griffensteijn is er dan een duidelijke uitvoer zichtbaar op de Griffensteijnselaan. Diverse obstakels op de weg moeten de snelheid van het verkeer afremmen. De vraag is echter wiens snelheid. Als verwoed fietser en SP fractievoorzitter rijd ik vaak door deze straat op de fiets. Op weg naar of afkomstig van het raadhuis. Maar normaal doorfietsen is er niet meer bij, ik moet nu diverse obstakels langs de rand van de weg omzeilen. Vooral zo'n plotselinge uitbouw van de stoep, met een bijna onzichtbare markering, haalt me flink uit mijn raadsoverpeinzingen.

Griffensteijnselaan

Kom je als automobilist vanaf de Griftlaan dan scheur je gewoon recht op de eerste versmalling af en schiet daar doorheen. Neen, niet als fietser, want die moet om de verbrede stoep aan de binnenbocht Ridderschapslaan-Griffensteinselaan en dan tussen stoep en wegversmalling doorslingeren. De auto moet daarna een meter opschuiven en kan dan in één rechte lijn de volgende twee obstakels nemen. Zo niet de fiets, die wordt na de wegversmalling door een uitbouw van de stoep verder de weg opgedrongen, richting auto's dus. En ben je als fietser bijna aan het eind van het brede deel dan verspert nog zo'n stuk stoep je rechte doorgang. Als auto is die uitstulping precies goed in lijn met het laatste obstakel en richting de versmalde rijbaan.

Griffensteijnselaan

Je ziet de fietsers, maar ook de wandelaars en bewoners van de Griffensteijnselaan gewoon constant met een gezicht van verwondering naar de rijbaan kijken. Die verwondering hebben ze ook uitgesproken in een brief, de SGP heeft er al vragen over gesteld. De antwoorden maken het gehele verhaal nog ongeloofwaardiger. "De aanpassingen hebben de goedkeuring van Veilig Verkeer Nederland" wordt geantwoord en verderop staat dan dat "het oortje, naar aanleiding van zorgen van de bewoners, al is aangepast". Is dit oortje dan nu wel goed? Had Veilig Verkeer Nederland het dan zo fout of heeft de gemeente juist voor een slechtere oplossing gekozen? Ik weet het antwoord wel, het nieuwe "oortje" is beter en dus is het advies van de bewoners een stuk veiliger dan dat van VVN.

Griffensteijnselaan

Ook spreekt het college over het feit dat alleen de versmallingen niet werken, maar dat daarom ook die "as-verschillen" voor het autoverkeer zijn gemaakt. Zoals ik hierboven al schreef is er van een asverschuiving voor auto's bijna niets te merken. Kijk vanaf het eerste paaltje vanaf de Renesselaan richting Griftlaan: alle paaltjes staan zo'n beetje in één rechte lijn, niks asverschuiving. Ik snap die verwondering van de mensen wel, en zelfs als dat uitgroeit tot een geheel onbegrip voor de gemeente. De oude vraag komt weer op "Over welke drempels valt u in Zeist?".