Te huur - te duur

28 april 2013

Te huur - te duur

Op de verjaardag van Willem Alexander was er deze zaterdag nog geen (kinder-) vrijmarkt op Belcour. En dat was maar goed ook, want de SP Zeist was natuurlijk weer aanwezig. Deze keer was het thema "Te Huur / Te Duur", over de woningmarkt en woningbouw. Hierover, maar ook over andere thema's zoals zorg en het centrumplan voor het Zeister winkelcentrum, zijn wij weer in gesprek gegaan met het winkelend publiek.

Met de stomme maatregelen van het kabinet op de huurmarkt kunnen steeds minder mensen fatsoenlijk wonen. De woningcorporaties moeten een gigantisch bedrag ophoesten voor het rijk. Dit bedrag kunnen ze niet zomaar opbrengen door te bezuinigen op het riante salaris van de directeur. Neen, dit kunnen ze alleen ophalen bij hun huurders. Door de huur flink te verhogen, boven de inflatie. En door onderhoud uit te stellen en geen nieuwbouw en renovatie uit te voeren.

Pieter Wout en Mathijs op Belcour

Op de Ter Braaklaan en de Vestdijklaan heeft de SP onderzoek gedaan langs de deuren met een enquĂȘte. De resultaten presenteerde de SP op deze zaterdag. Opvallend was, en de bewoners in die buurten storen zich hier mateloos aan, de fikse aantallen lege woningen. Deze staan te koop maar staan soms al bijna 2 jaar leeg. Terwijl er vraag is naar sociale huurwoningen en de te koop staande woningen gewoon eerst ook sociale huurwoningen zijn geweest. Een belachelijke zaak, vindt de SP Zeist en de fractie heeft dit ook ingebracht bij het debat over de woonvisie. Maar ook de slechte isolatie, enkel glas en verouderde spouwmuurisolatie, doet de bewoners veel pijn. Een goed moment dus om met de woningcorporatie De Kombinatie in gesprek te gaan en enkele kritische vragen te stellen.

SP Zeist weer aanwezig op Belcour

Verder hebben we weer vele Zo-kranten uitgedeeld aan het publiek met daarin aandacht voor de landelijke tendenzen op huren, wonen, zorg en duurzaamheid.