Rondje tomaar, raad april 2013

28 april 2013

Rondje tomaar, raad april 2013

In de raad van begin april stond maar een groot onderwerp op de rol, maar dat betrof wel meteen de Vogelwijk en een bedrag van 4 miljoen. In de tijd dat dure koophuizen en kavels nog grif verkocht werden is het plan van de Vogelwijk opgesteld. Slopen van flats met bijna 200 sociale huurwoningen en gedifferentieerd bouwen van nieuwe woningen, deels sociaal en deels duur en nog duurder. Het idee was dat je zo een wijk kon mengen met mensen van verschillende komaf en dat je zo een betere wijk krijgt.

Er zijn al lang twijfels over dit plan, de SP is nooit voorstander geweest van de sloop. Belangrijkste punt was, dat we samen met de bewoners zagen dat er veel minder woningen voor de toenmalige bewoners zou komen. Ook het bouwen van hele dure huizen in een normale Zeister buurt is geen goed plan.
Door de crisis worden nu dus die dure woningen niet verkocht. En dus alle plannen, die een winst moesten opleveren, is niets terecht gekomen. Maar niet bouwen is natuurlijk onzin, mensen moeten wonen. De SP is dan ook blij dat er zowel door de corporatie als door de gemeente een verlies wordt geïncasseerd. Het kost de gemeente nu zo'n 8 ton, maar daarvoor krijgen we wel tussen de 75 en 100 woningen erbij. Veelal in de goedkopere koopsector, rond de 2 ton. Woningen die Zeist en de inwoners goed kunnen gebruiken.
Fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy "in al dit gepraat over de woningen kan niemand wonen. laten we dus snel ja zeggen en dan ook beginnen met bouwen".
Ook had de SP voorafgaand aan de raadsvergadering vragen gesteld over de schuldhulpverlening. Er is alweer een grote wachtlijst, die vooral komt omdat meer mensen in de problemen komen door ontslag en de crisis. Als antwoord had de wethouder gegeven dat ze in 2012 gesignaleerd hebben dat er meer mensen aankloppen voor schuldhulp. En dat ze nu bezig waren om te praten over een oplossing, meer mankracht op het bureau schuldhulpverlening. Voor de SP toont ook dit weer de luiheid aan van het college "u ziet iets gebeuren en pas na 6 maanden wil er iemand wakker worden en gaat u praten over een oplossing" aldus fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy van de SP. "Gaat u dat als college met alle maatschappelijke problemen zo doen?".