Rondje tomaat, over communicatie

13 maart 2013

Rondje tomaat, over communicatie

De SP heeft bij een tweetal ingekomen stukken vragen gesteld. Ten eerste was er de brief van bewoners rondom het oude BVG gebouw. In de afgelopen jaren hebben zij als woordvoerder opgetreden voor de buurt. Maar de bouwers laten het steeds in de communicatie afweten. De gemeente, wethouder en ambtenaren, hebben nog een aantal maal geprobeerd deze communicatie te verbeteren, maar dit heeft geen verbetering gebracht, zeggen de woordvoerders van de wijk. Zelfs van de wethouder horen ze onvoldoende, dus hebben ze nu aangegeven geen woordvoerder meer te willen zijn. Ook D66 heeft vragen gesteld, "wat is er hier mis gegaan".

Dezelfde vraag heeft de SP. maar ook de vraag hoe de gemeente toch haar best gaat doen de communicatie naar de bewoners op gang te houden. Wat de SP betreft mag de wethouder met een puntige schoen de bouwers flink aanmanen echte gesprekken te voeren met de bewoners en actief informatie te verspreiden. Dichterbij is niet dat iedereen maar naar het raadhuis moet komen met zijn/haar vragen.
Daarnaast was de beantwoording van de vragen van de SP over de situatie van detentiecentrum Kamp van Zeist reden een extra vraag te stellen. De SP is verbaasd dat het detentiecentrum blijkbaar erg laks is met info naar de gemeente. Ook vindt de SP dat het college met een slap antwoord komt: "we zijn niet op de hoogte ... en het masterplan zal ontwikkeld worden door het ministerie, mogelijk al voor het paasreces". de SP had veel liever een reactie gezien in de trant van: "We gaan het uitzoeken, want als gemeente zijn we uiteraard heel benieuwd of deze veranderingen, bv de leegstand van delen van het complex, effecten kunnen hebben hoe onze brandweer dient te reageren". Een direct antwoord gaf het college nog niet in de raadsvergadering, maar de aandacht is gevestigd. Een schriftelijke reactie is toegezegd aan de SP.