Rondje Tomaat, de monsterprovincie

13 maart 2013

Rondje Tomaat, de monsterprovincie

Ook in de Zeister raad is al in maart debat gevoerd over de monsterprovincie: Utrecht, Noord Holland en Flevoland samen. Het college legde aan de raad 2 dilemma's voor:
- laten we eens zien wat het gaat worden, deze grote provincie. Dus we zeggen alsnog gewoon ja.
- het heeft geen zin, deze discussie, want er zijn wel belangrijkere zaken, die moeten gebeuren, dus we zeggen nee.
De SP fractie vroeg zich af wat we gaan zien bij het vormen van de monsterprovincie. Welke voordelen ziet het college daarin? Want de SP ziet amper voordelen, dan kun je nog beter de provincie gewoon in zijn geheel opheffen.

De SP ziet ook veel meer in dilemma 2. Dus een nee tegen de monsterprovincie. En dus nu niet, naast alle decentralisaties (jeugdzorg, participatie, AWBZ naar WMO), ook te gaan kibbelen over de provinciegrenzen. Toevallig is het dezelfde gedeputeerde die zowel de provinciefusie als de jeugdzorgtransitie moet doen. Dan is het voor Zeist toch veel beter dat die jeugdzorgtransitie alle aandacht krijgt. Laat die stomme fusie maar zitten.
Vele andere fracties denken dat ze, als ze de provinciefusie maar goedkeuren, meer gedaan krijgen van minister Plasterk voor onze gemeente. Maar de SP zegt dat dat je kop in het zand steken is. De minister heeft al hard verkondigd dat gemeentes moeten fuseren tot minstens 100.000 inwoners. En dat samenwerking van gemeentes ook erop gericht moeten zijn dat een fusie makkelijker wordt. Niks geen toegeeflijkheid.

Met die monsterprovincie is het helemaal de vraag of er bespaard kan worden, zowel Noord Holland als Utrecht hebben een gloednieuw provinciehuis voor heel veel geld. En het is nog maar de vraag wat Amsterdam zich gelegen zal laten aan Zeist,of nog verder weg, Rhenen.Maar helaas, het college van B&W volgt de gedachtelijn van de SP niet en zal nog steeds een (voorzichtig) ja laten horen bij de minister. En over een paar maanden mag ook de gemeenteraad haar zegje doen. We hopen dan dat er meer duidelijkheid is van de minister, zodat alle fracties ook door hebben dat er gewoon op het fusie-spoor wordt doorgedenderd. Inderdaad, hier geen sneeuw of gladde blaadjes op de rails, Plasterk stoomt gewoon op naar megafusies.