Laden en lossen Groene Winkel geeft overlast

13 maart 2013

Laden en lossen Groene Winkel geeft overlast

Bij de inloop van 26 februari is namens bewoners van de Eerste Hogeweg aan de raad verteld welke overlast zij hebben van de groene Winkel. Dit betreft dus met name het laden en lossen 's ochtends. Aan de raad hebben de bewoners een tweetal alternatieven aangeleverd, namelijk het laden en lossen pas vanaf 09:00 uur toe te staan of het laden en lossen aan de voorzijde, op de Eerste Hogeweg zelf mogelijk te maken. Deze zaak loopt al geruime tijd, en in overleg tussen groene Winkel, gemeente en bewoners zijn er al diverse maatregelen genomen.

Dit alles bleek onvoldoende voor de bewoners, vandaar dat zij zich tot de raad hebben gericht. De overlast die de bewoners in hun verhaal en hun schrijven noemde waren in de hele vroege ochtend het lawaai door de motoren van de vrachtwagens, het piepen van de "achteruit-verklikker" en het lawaai van de rolcontainers die naar binnen worden gereden. Men slaapt voornamelijk aan de achterzijde, daar waar nu het laden en lossen plaats vindt. Verder was er sprake van overlast van de geparkeerde vrachtwagens, die 's ochtends voor 07:00 staat te wachten op Kerkweg of Hogeweg.

Ik ben zelf dus 's ochtend op onderzoek uitgegaan. Om 06:45 uur stond er een vrachtwagen op de Kerkweg, en eentje op Hogeweg. Te wachten tot 07:00 uur. Geen draaiende motoren echter, alles uit. Om 07:00 uur startten beide chauffeurs hun auto en reden het parkeerterrein op om uit te laden. En ja, dat hoor je duidelijk aan de achterzijde. Gelukkig is de draai makkelijker gemaakt en is er geen drempel meer.
Daarna staken de vrachtauto's achteruit in, maar opvallend was dat er geen piepsignaal klonk. Dus heb ik als gemeenteraadslid die chauffeurs maar eens aangesproken en ja, "die achteruit-signalering zetten we speciaal af voor Zeist op het vroege uur. Dat hebben we afgesproken vanwege geluidsoverlast. En we mogen pas om 07:00 uur het terrein op, dus parkeren we op de Hogeweg of de Kerkweg, als we iets te vroeg zijn. En dan zetten we uiteraard de motoren uit."

En ja, de laad/loskarren rammelen af en toe flink, vooral die met lege flessen. Ook omdat ze bij de deur een drempel op moeten. Ik ben later terug gegaan om me verder te informeren. Welke oplossingen zijn reƫel, vanuit de ondernemer, de Groene Winkel, gezien. Hun antwoord: "De winkel gaat om half negen open. Ik kan natuurlijk de verse waren, zoals brood, niet pas na 09:00 uur binnen halen. Die drempel bij de achterdeur, dat komt omdat de parkeerplaats is verzakt. Ik ben van plan een drempelloze ingang te hebben, misschien zelfs wel dat we het hele laad- en losgebied asfalteren. "

Verdere navraag en inspectie leverde mij op dat het aanpassen van de Hogeweg om aan de voorzijde te kunnen laden is behoorlijk ingrijpend. Daarmee wordt dan ook meteen overlast op die plek gemaakt. En het kan aardig wat kosten en ik zie ook nog niet in hoe dat daar wel veilig kan worden gemaakt. Ook het rammelen van de rolcontainers zal aan de voorzijde veel lawaai geven, omdat men daar over trottoirtegels heen moet. Deze zelfde argumenten heeft het College van B&W ook al aangedragen, oa op vragen van GDZ.

Na zo'n inloop moet elke fractie met een oordeel komen, een conclusie. De conclusie van de SP is: we begrijpen de overlast die de bewoners hebben, vroeger zat er een winkel die niet zo vroeg werd bevoorraad. De Groene Winkel komt van een plek, waar het laden en lossen al eerder mogelijk was en heeft (samen met de gemeente en de beheerder van het parkeerterrein) voor de bewoners diverse maatregelen getroffen. Als de chauffeurs zich houden aan de regels, is dus de overlast door de vrachtwagens nu tot een minumum beperkt. Een goede oplossing is om een deel van het parkeerterrein te asfalteren, zodat ook het geluid van de rolcontainers nog flink kan afnemen. De SP is van mening dat we deze ondernemer (plus ook naastgelegen toko) niet veel verder dingen kunnen aanrekenen. Men is met al deze maatregelen tot een compromis gekomen. Het geheel van de Hogeweg (voorzijde winkels) op de schop gooien is geen ding dat op dit moment dient te worden gedaan. Het parkeerterrein hoort nu eenmaal ook bij het kern-winkelgebied. Het is dan ook voor te stellen dat hier meer overlast is van aanvoer van goederen dan in een normale woonwijk. De gemeente moet uiteraard allert reageren op signalen, bijvoorbeeld als blijkt dat de chauffeurs zich toch niet aan de regels houden, die nu zijn afgesproken.