Rondje tomaat, raad 12 februari

13 februari 2013

Rondje tomaat, raad 12 februari

Naast de onderdelen Kerckebosch en Den Dolder, het drieluik, stonden ook andere stukken op de raadsagenda van 12 februari. De vaststelling van het bestemmingsplan Brinkweg 6 was daar een van. Het lijkt een mooi plan, op een plek (aan de Griftlaan) waar nu een rommelige kas staan en een hoveniersbedrijf zit (niet actief), kunnen er 5 woningen gebouwd worden. De ontwikkelaar heeft met de gemeente overeenstemming, 2 duurdere (en hogere) huizen en 3 starterswoningen. Eindelijk dus ook weer wat goedkopere woningbouw, dat missen we nog steeds in Zeist.

De bewoners aan De Brink zien hun uitzicht verpest door die twee geplande hogere woningen. Ik heb dat ook zelf kunnen zien toen ik bij ze op bezoek was. De compromis zou zijn om alle woningen geen maximaal 9,60 meter te laten zijn maar 8,50 meter. De ontwikkelaar wil dan echter geen starterswoning meer bouwen, want dat verdient hij niet voldoende aan dit plan. Dit compromis botst dan ook met de regel van de gemeente Zeist dat er altijd aandacht moet zijn voor de bouw van goedkopere woningen (sociale woningbouw, of een financiële bijdrage daarin of dus starterswoningen).
De SP wil niet dat de goedkope woningbouw de dupe wordt van een verkeerde inschatting van de ontwikkelaar wat hij zou kunnen verdienen met dit project. Het oorspronkelijke plan paste binnen alle kaders, dat was dus acceptabel. Het algemeen belang van de goedkope woningen staat voor de SP hoger dan het slechtere uitzicht, dat de huidige Brink-bewoners krijgen met dit plan. Het is heel jammer dat er geen betere overeenstemming is tussen beide partijen, maar zomaar weer morrelen aan de regels in de woonvisie en de sociale woningbouw de dupe hiervan te laten zijn. Daarvoor kiest de SP niet en hebben we tegen het aangepaste plan gestemd.

GL en PvdA kwamen met een voorstel om het college een brief te laten schrijven naar het kabinet (dus naar PvdA minister Asscher) om te vertellen dat Zeist het niet OK vindt dat mensen met een zorgzwaartepakket 4 buiten de instellingen moeten worden geholpen. Niks mis mee om dat aan een kabinet van PvdA en VVD te gaan vertellen, wat de SP betreft. Het toont dan ook aan dat die PvdA landelijk dus behoorlijk op het verkeerde spoor is en ik hoop dat ze nog af en toe luisteren binnen die partij. We merken het wel. We zullen ook in de raad hier nog op terug komen, want het was een gelijke stand voor voor- en tegenstanders.
Een voorstel om bij de kroning van Willem Alexander een koningslinde te plaatsen in Zeist heeft niet de steun van de SP gekregen. Wat de SP betreft kan de gemeente “aan een van de inwoners, die een herplantplicht hebben voor een omgezaagde boom, de opdracht geven ergens in Zeist een konings-linde te plaatsen. Zo sla je dan twee vliegen in een klap”. Maar je hoeft als gemeente dus er zelf geen geld aan uit te geven, dat kunnen we beter gebruiken in WMO of zorg. Zeker als er gezegt wordt dat “Zeist alles in het werk moet stellen” om dit voor elkaar te krijgen.