Rondje tomaat, Drieluik Den Dolder

13 februari 2013

Rondje tomaat, Drieluik Den Dolder

Voor het raadsvoorstel over het vervolg van het Drieluik Den Dolder werd ook in de raadsvergadering behoorlijk wat tijd ingeruimd. Het blijft een strijd tussen tegenstanders van de afsluiting van de spoorovergang voor gemotoriseerd verkeer tegen de voorstanders van die afsluiting. En het is een project, waar de gemeente Zeist als een kleinere partner staat dan de andere partijen. Prorail heeft haar eisen en om de gemeente te paaien willen ze ons helpen met de tolhuistunnel. Compaen wil bouwen maar ziet, door de wens van de gemeenteraad om een tolhuistunnel aan te leggen, zijn winst op de investering verdwijnen.

Alweer werd duidelijk, alle fracties willen de veilige tolhuistunnel voor de jongeren en jeugd in Den Dolder. Zodat zij veilig naar de Brede School en de sportaccomodaties kunnen fietsen/lopen. Compaen weet dat ook. En wil best grond voor die tunnel afstaan, maar stelt voorwaarden. Ook de SP heeft in dit dilemma gekozen voor de veiligheid en niet de regels voor de afdracht van geld aan het fonds voor sociale woningbouw. Het is met pijn in het hart, zoals ik ook al zei in het debat.
En dan nog het gevecht met Prorail. Prorail wil een spoorovergang, die ongelijkvloers is. De trein moet geen last hebben van fietsers, auto's, voetgangers etc. Die wens gaat niet door. Dus blijft voor hen alleen een afsluiting voor gemotoriseerd vervoer over. Dat zou veiliger zijn, maar uiteraard vindt Prorail het ook erg belangrijk dat er minder risico's zijn dat de dienstregeling ontregeld wordt. Stemt de gemeente in met die afsluiting, dan betaald Prorail ook de tolhuistunnel grotendeels. En het gaat zolangzamerhand al over 3 tot 6 miljoen. Dat is duidelijk een mes op de keel. Zeist laat TNO een onderzoek uitvoeren naar de veiligheid zonder en met afsluiting. Dat vindt de SP een goede zaak.
De SP is wel van mening dat je dan naar de huidige situatie moet kijken en de mogelijke toekomstige. Geen tussenvormen, fictieve veiligere overgangen etc. Daarom heeft de SP niet ingestemd met amendementen en moties, die de besprekingen willen openbreken. Dat zou mogelijk ook kunnen leiden naar een vertraging van de tolhuistunnel, dat moeten we dus gewoon niet doen.
Het onderzoek zal uitwijzen wat er straks veiliger is. En dan zal de SP ook die resultaten volgen. Dat betekend dus dat er tot die tijd een molensteen van mogelijk 6 miljoen euro om de nek hangt van de gemeente Zeist. Alleen als het onderzoek uitwijst dat er met de afsluiting een grotere veiligheid komt en de gemeenteraad dit overneemt, dan zal de gemeente deze last af kunnen werpen. Er zal dus in de volgende coalitieperiode wederom een belangrijke beslissing moeten worden gemaakt. Maar gelukkig hebben we nu in ieder geval zekerheid over de fietstunnel bij de Tolhuislaan. En daar is de SP blij mee.