De weg was recht en de weg was krom
De weg was recht en de weg was krom
"Buslijnen rechttrekken, de buslijn buitenom". Jawel, 24 oktober was er de tweede informatieavond over buslijn 74. Op deze avond werden diverse varianten voor de bezuiniging op deze buslijn voorgelegd aan de bewoners. Van deze varianten bleven maar twee serieuze opties over, volgens de gemeente. De originele oplossing, namelijk over de Krommerijnlaan en de Weteringlaan, en het alternatief vanaf de Krommerijnlaan door de Griffensteijnselaan en via de Koppelweg naar de Weteringlaan.
En het leeft in de wijk, er waren veel vragen, veel rumoer en men is nog lang niet overtuigd dat de gemeente er alles aan heeft gedaan. Met een PvdA amendement in de gemeenteraad is wel voor bus 52 en 59 een verbetering gekomen in de Verzetswijk. Deze bussen zullen nog steeds een halte nabij het Vrijheidsplein behouden. Voor bus 74 en Nijenheim is het allemaal veel minder rooskleurig.
"De gemeente wil dat iedereen in Zeist mee kan doen aan het sociale leven. Een van die belangrijke sociale middellen daarvoor is het openbaar vervoer. Dat kan meehelpen mensen uit hun isolement te krijgen". Dit was een pleidooi om de bus als meer te zien dan alleen een vervoermiddel, dat zo efficiënt mogelijk naar Utrecht moet kunnen rijden. Een keuze, die de gemeente(raad) kan maken. En ook zou moeten maken. Tijdens de avond werd ook een nieuwe variant ingebracht, die veel applaus kreeg uit de zaal. Daarvoor zal de bus via de Krommerijnlaan en de Weteringlaan rijden, maar bij de Griftlaan een omweg maken naar de rotonde en terug. Een oplossing met heel veel voordelen:
- Veiligheid is beter, want de bus gaat alleen over wegen waar een gescheiden fietspad is. Vooral de Koppelweg is geen ideale route voor een bus, met al die schoolgaande, fietsende kinderen.
- Er zijn veel minder mensen, die last hebben van een bus voor hun deur. De bus gaat niet door echte woonstraten.
- Er blijft een halte dicht bij Eldorado, met zijn oudere bewoners. Ook voor een grote groep in Nijenheim (de belangrijkste halte, nu) is dit dan een heel acceptabele oplossing.
- Vrijwel alle woningen vallen binnen de (door het BRU vastgestelde) norm van 600 meter hemelsbreed tot de dichtsbijzijnde halte.
De oplossing voldoet aan één ding niet, namelijk de rijafstand wordt niet verkleind. En dus is het geen grote bezuiniging.
Aan het einde van de avond heeft de wethouder de opties nog eens langsgelopen. De gemeente zal de optie "lus op de Griftlaan" zeker bekijken, maar geeft deze weinig kans bij het BRU. En men gaat niet denken aan een verandering van de frequentie. In plaats van 4 keer per uur naar 3 keer per uur (25% minder bussen nodig) heeft volgens de experts geen bezuinigend effect (??). En het ziet er nog steeds naar uit dat het alleen gaat over de besparing van 1,5 miljoen in tien jaar tijd. Niet over de sociale functie van de bus en al helemaal niet over de werkelijke loopafstanden, die vaak veel groter dan 600 meter zijn en nog eens sociaal onveiliger kunnen zijn. Voor een deel is de bus de dupe van de asfalt lobby, die wil 130km/uur op de A28. Daarvoor moeten miljarden kostende ingrepen worden gemaakt en dus moet het OV in Zeist (en in heel Nederland) daaronder lijden. Er zijn betere keuzes te maken, dat is een ding dat voor de SP Zeist duidelijk is. Wordt vervolgd. Wel werd duidelijk dat de nieuwe dienstregeling nu niet voor april 2013 zal ingaan.