"Gesneuveld" op Nederlands Film Festival

29 september 2012

"Gesneuveld" op Nederlands Film Festival

GESNEUVELD, de nieuwe film van Robert Oey (scenario en regie), gaat op zondag 30 september 2012 in première tijdens de 32e editie van het Nederlands Film Festival in de Stadsschouwburg in Utrecht.

Tussen 2006 en 2010 sneuvelden vijfentwintig Nederlandse militairen in Afghanistan. Vijfentwintig keer heeft het Ministerie van Defensie een berichtgever op pad moeten sturen met het nieuws dat een zoon, echtgenoot, vader of beste vriend op gewelddadige wijze om het leven was gekomen. Jongemannen meestal, in de kracht van hun leven, met een diepgevoelde wens om in het leger, ver weg van huis, te gaan vechten.

In GESNEUVELD tonen nabestaanden en militairen hun verdriet, hun frustratie, hun woede en hun kracht. Er worden vragen gesteld, veel vragen, maar antwoorden blijken onbevredigend. De achterblijvers laten uiteindelijk zien dat ze hun geliefden los moeten laten, om zelf met het leven door te kunnen gaan. Bekijk hier de trailer http://www.youtube.com/watch?v=Lm4LGgVf4zQ&feature=youtu.be

Het komt misschien wat vreemd over dat op de site van de SP Zeist aandacht wordt gegeven aan de slachtoffers van een missie waar de SP juist tegen was en is.

Veteranen die vochten voor een missie waar wij niet achter stonden en staan werden bij terugkomst vaak geconfronteerd met een totale vervreemding. Paulus (ex- matinier en vader van zoon die straks weer wordt uitgezonden) omschreef het als volgt ; Voor het thuisfront is er niets veranderd, voor de militair die terugkomt alles

Veteranen met ernstige problemen worden vaak van het kastje naar de muur gestuurd.

Oud SP kamerlid Remi Poppe zorgde ervoor dat de bijzondere zorgplicht van de overheid in de wet werd vastgelegd. Militairen ontberen een groot aantal rechten die burgers wel hebben. Een ‘gewone’ werknemer kan bepaald werk dat hij gevaarlijk of ongezond acht weigeren. Een militair ambtenaar kan dat niet.”
De militair van vandaag is de veteraan van morgen! Daarom breidt de initiatiefwet de definitie van ‘veteraan’ uit met ook actief dienende militairen met uitzendervaring. Alle regelingen zijn er op gericht om eventuele (gezondheids) problemen ten gevolge van een uitzending te voorkomen (preventie) en het zo snel mogelijk (weer) laten deelnemen van de veteraan aan het maatschappelijk verkeer.

Tot op de dag van vandaag worstelen veteranen tegen vooroordelen , hun familie , vrienden en zeker ook tegen de politiek. Remi Poppe had ooit het lef om naar de verhalen van de veteranen te luisteren. Er wordt terecht bezuinigd op defensie, als SP zijn wij daar blij mee. Maar als de geweren zwijgen, moeten we luisteren naar woorden, ook naar angstkreten. Goede nazorg voor veteranen, hun familie en dierbaren, daar mag niet op bezuinigd worden.

De afgelopen maanden spraken onze bestuursleden met veteranen, een aantal van hen koos ervoor om absoluut niet op de SP te stemmen vanwege de bezuinigingen en stonden wij letterlijk weer tegen over elkaar.
Na de verkiezingen wisten we elkaar weer te vinden .. en ook al was het moeilijk en pijnlijk. Luisteren is beter dan zwijgen.
Als SP kijken wij naar heel de mens, luisteren wij ook naar mensen die minder mooie verhalen te vertellen hebben.

De film GESNEUVELD en zeker ook het boek "Na de missie" zijn het bekijken en het lezen waard.

Het boek verbond voor- en tegenstanders Na de missie is bedoeld als wegwijzer bij terugkeer na uitzending. Het boek geeft zo veel mogelijk praktische tips en tools. Bovendien geeft het inzicht en perspectief voor militairen en veteranen na de missie en biedt het ondersteuning bij de overgang naar het dagelijks leven. Ook het thuisfront van de militair en veteraan komt ruimschoots aan bod.
Geinteresserde SP leden kunnen het boek Na de Missie desgewenst lenen of zelf bestellen via http://www.eburon.nl/na_de_missie

Speciale dank aan Robert van Wijhe zonder wiens steun en inzicht gedurende gedurende velen jaren dit stuk en onderling begrip nooit tot stand gekomen was.