SP OPEN AIR MAAKT HET OPENLUCHTMUSEUM WIT-ROOD

23 augustus 2012

SP OPEN AIR MAAKT HET OPENLUCHTMUSEUM WIT-ROOD

Een maand geleden, namen we in Zeist alvast een voorsprong met ons verkiezingsfeest. Maar inmiddels is ook landelijk de verkiezingsstrijd begonnen. SP-lijsttrekker Emile Roemer opende op zondag 19 augustus officieel de verkiezingscampagne 2012 in het openluchtmuseum in Arnhem. De SP-Zeist was daar natuurlijk bij.

De dag werd geopend met een opname van Desmond Tutu. Voor de 2500 aanwezige SP’ers was de boodschap duidelijk: “WE are the SAME people”. Alle problemen op de weg naar rechtvaardig-heid zijn te overwinnen, “if we work with eachother as ONE… ONE!”.
Het SP terrein bij de ingang van het museum was wit-rood gekleurd. Het belooft een gezellige dag te worden. Er was (hoe kan het ook anders bij een sociale partij) aan iedereen gedacht: prosecco bij binnenkomst maar ook een alcoholvrije variant. SP-tomatenijs, gluten- en lactosevrij. Tomatenjam, zelf te maken voor de kinderen. Muziek. En een podium-presentatrice uit Rotterdam, want ja, onze campagneleider komt al uit Amsterdam. Alleen de schaduw ontbrak op deze hete dag. Maar je kan niet alles hebben.
Jan Marijnissen nam als eerste het woord: “ik ben trots op wat we al bereikt hebben. We staan er heel goed voor en dat maakt anderen een beetje bang. Dan gaan ze rare dingen zeggen over onze partij. Maar blijf geloven in jezelf. Wij blijven vechten, voor een sociaal Nederland!”
Op het podium vertelden vier nieuwe leden aan Marijnissen waarom zij voor de SP hebben gekozen. Een van hen was een nieuw lid uit Zeist. Yvonne (20): “Ik zie ouderen die jarenlang hebben gevochten voor Nederland, zowel letterlijk in de oorlog, als figuurlijk door het land weer op te bouwen. Deze ouderen worden nu gestraft. Mensen die slecht ter been zijn, moeten met de taxi naar de dierenarts, omdat buslijnen worden geschrapt. Dat is asociaal! Toen ben ik gaan nadenken, en kwam ik uit bij de SP.”

En niet alleen Yvonne kwam uit bij de SP. De partij groeit snel. Mensen geloven in onze koers, veel mensen hebben vertrouwen in de weg die Roemer wil gaan. Carry, onze podium-presentatrice: “misschien kunnen we dan eindelijk weer een beetje mens zijn in plaats van een economisch afschrijfprogramma.”
Maar we zijn er nog niet, zo benadrukte campagneleider Arjan Vliegenthart: “het gaat er de komende 3,5 week om dat vertrouwen ook stemmen worden. En Emile Roemer kan niet overal tegelijk zijn. Of toch wel? De komende weken valt namelijk bij maar liefst 1 op de 2 huishoudens in Nederland de SP-flyer met Roemer er op in de brievenbus. Dat is veel! Maar nog niet genoeg voor al onze enthousiaste vrijwilligers. Want jullie vroegen om nog meer flyers! En die komen er!”
Dat de SP een sociale partij is die mensen verbindt, bleek door de hele dag heen. Tijdens de ochtend vroeg op het podium onze organisatiesecretaris uit Vlaardingen zijn vriendin ten huwelijk. Arjan en Suzanne, ook namens de SP Zeist gefeliciteerd! Tijdens de officiële openingsspeech van Roemer, mocht ook een ouder lid die het podium op kwam geklommen zijn oproep aan het volk doen. En natuurlijk stond het openluchtmuseum als geheel prachtig symbool: een museum over de geschiedenis van het hele land, de geschiedenis die ons allemaal verbindt.

Roemer opende de verkiezingen officieel na een verzoek aan Nederland: “Jarenlang hebben partijen aan de knoppen gezeten. Financiële markten, zorg, onderwijs en nog veel meer kapot gemaakt. Deze partijen kwamen van de week met een verhaal over mij als wethouder in Boxmeer. Laat ik dan ook een verhaal uit Boxmeer vertellen. In Boxmeer moest een school worden gered. We hebben niet even op korte termijn een school neergezet, waarbij dan bezuinigd moest worden op bibliotheken en dergelijke. We hebben puin geruimd en opgebouwd. En dat willen we ook in Nederland doen. Sociale voorzieningen zijn geen probleem, maar een oplossing voor een probleem. Zorg, onderwijs en veiligheid is er voor iedereen. Ik vraag een gunst aan de mensen. Andere partijen hebben genoeg kansen gehad. Geef ons nu de kans om dit waar te maken. Nu SP!"