Handen af van onze GGZ verpleegkundigen

6 augustus 2012

Handen af van onze GGZ verpleegkundigen

De SP vindt goede en veilige zorg belangrijk. Eerder dit jaar zetten wij ons in om de onveilige situatie voor clienten van zorginstelling Pyxis op te lossen. Uiteraard vinden wij dat een veilige werkplek ook voor verpleegkundigen zelf uiterst belangrijk is. Verpleegkundigen moeten daarom bijvoorbeeld zelf kunnen beslissen over de (over-)plaatsing van een patiënt, als de veiligheid in het geding is. Dat moet niet alleen overgelaten worden aan de zorgmanagers, die vooral kijken naar "productie" en zorgkosten.

Brekend glas, bloed, de diepe geur van angstzweet, blikken van woede en wanhoop. De klap komt voor veel verpleegkundigen in de GGZ pas als de troep is opgeruimd. Niet zeuren, agressie hoort bij je vak, zeggen ze. Er is toch nazorg? We hebben toch een actieplan “Veilig werken in de zorg”?

Ambulanceverpleegkundigen, politiemensen en brandweermannen pikken het niet meer. Nu roepen de verpleegkundigen op om ook binnen de GGZ een streep te trekken. Het geweld tegen GGZ-verpleegkundigen moet stoppen! De verpleegkundigen uit de GGZ pikken het niet meer en zijn een actie gestart met een plan van aanpak, waarvoor ze u om steun vragen:

Meer informatie over deze actie vind u op www.handenafvanggzverpleegkundigen.nl