SP Zeist in aktie tegen zwerfvuil

23 juli 2012

SP Zeist in aktie tegen zwerfvuil

De laatste tijd kwamen er via ons twitteracount https://twitter.com/SPZeist veel klachten over zwerfafval rond het Bethanieplein en het Wilhelminapark. Met name in het weekeind hebben deze parken een grote aantrekkingskracht op jongeren.
Kapot glas, lege chipszakken, petflesjes, bierblikjes en condooms; er ligt aardig wat rotzooi.
Rotzooi waar omwonenden minder van genieten.

Wij zijn al enkele malen op pad gegaan om te kijken hoe we de hoeveelheid zwerfafval zouden kunnen doen verminderen. We spraken daarbij ook jongeren aan. Met name in het Bethaniepark werkte dat goed.
Nu staan de prullenbakken bij de ingangen.

Afvalbak bij de ingang

Ze bleken tijdens onze bezoeken veelal leeg. Naast de bankjes staan geen prullenbaken. Dat is ooit zo afgesproken. Maar effectief is het niet.
Het verplaatsen van de prullenbakken naast de bankjes vonden ook de jongeren een goed idee. Ook het wijkteam wil dit bespreekbaar maken.
Het vandalisme in beide parken is van een volstrekt andere orde. Daar moet gewoon tegen opgetreden worden. Omwonenden zouden, als ze wat opmerken, vaker de politie moeten bellen en de gemeente zou de kosten op de daders moeten verhalen.
Het plaatsen van bordjes met geen toegang tussen 2400-0700 is in iedergeval geen oplossing.

bordje met openstellingstijden

Dat blijkt ook wel. Na de schoonmaakacties op zaterdagavond konden we zondagochtend vroeg doorgaans een vuilniszak vullen. Uiteraard is het wegwerpgedrag veranderen bij consumenten is niet eenvoudig. Het bestrijden van zwerfvuil kost de belastingbetalers circa 300 miljoen euro per jaar. Dat de industrie niet staat te dringen om die rekening te betalen is helder. Maar waarom moet de milieubewuste consument die geen blikjes en flesjes koopt of op straat gooit, wel voor die kosten moeten opdraaien?

rotzooi in het park

En hun woongenot wordt aangetast. De komende maanden zullen we deze schoonmaakacties nog een aantal keren herhalen.
Goed voorbeeld doet goed volgen. Mocht u een keer mee willen doen op zwerfvuiljacht, neemt u dan gerust contact met ons op.