20 juli 2012

De SP Zeist wenst alle moslims een mooie Ramadan toe

Dit jaar begint de vastenmaand Ramadan voor de meeste moslims in Nederland op vrijdag 20 juli en duurt tot en met zaterdag 18 augustus.
Ramadan is begonnen, de feestmaand voor moslims. Het vasten tijdens de Ramadan is één van de vijf zuilen die een moslim heeft in zijn leven. Ramadan is volgens de Islam een maand van tolerantie, liefdadigheid, verbroedering en bezinning, waarin mensen extra verdraagzaam, toeschietelijk en vrijgevig zijn en waarin de eenheid en samenhorigheid van de mensheid centraal staan.

Gedurende de komende maand mogen moslims tussen zonsopkomst en zonsondergang o.a. niet eten, drinken en roken. Volgens de Islam leert de mens door het vasten zichzelf te bedwingen en kan het eigenschappen aanleren als discipline, uithoudingsvermogen en vooral zelfbeheersing, om uiteindelijk als mens zijnde de baas te zijn over je eigen begeerten en lusten. Verder versterkt het vasten het inlevingsvermogen in de armen en het respect in de medemens

Tolerantie , verdraagzaamheid en respect voor heel de mens zijn thema s waarin wij ons als SP verbonden voelen .
Juist in een tijd waarin de angst voor moslims politiek wordt uitgebuit , maken wij graag gebruik om naar de overeenkomsten te kijken ipv de verschillen te benadrukken .