het 18e SP congres

9 juni 2012

het 18e SP congres

Afgelopen zaterdag was de SP-afdeling Zeist goed vertegenwoordigd bij het achttiende SP-congres in Breda. Vijf afgevaardigden en een gast, de laatste in de vorm van ondergetekende, hadden zich in alle vroegte verzameld op ons kleine stationnetje, dat op de kille zaterdagochtend vrijwel uitgestorven is, om te vertrekken naar het voor ons vreemde Breda. Gelukkig werden we daar al direct in de zee van goede sfeer gegooid dankzij een spoor van SP-strandballen dat ons vanaf het station naar het prachtige Chassé Theater leidde.

Binnen was het bomvol met vrolijke mensen die zich allemaal duidelijk op hun plek voelden. De reusachtige Jupiler Zaal met plaats voor 1430 man, compleet met reusachtig schuin aflopend balkon, zat tot zijn spreekwoordelijke nok toe vol. In de snel voorbijvliegende twee uur voor de lunch kwamen afgevaardigden namens hun afdeling hun motie of wijzigingsvoorstel voor de congresresolutie verdedigen. Ook kreeg Kamerlid Jan de Wit een terechte Gouden Tomaat opgespeld.

De goed verzorgde lunch van anderhalf uur was het perfecte moment om buiten te genieten van het heerlijke weer. We waren duidelijk niet de enige met dit idee; we hebben menig Kamerlid liggend in het gras of staand in de zon gespot. Doordat vrijwel alle Kamer- en bestuursleden aanwezig waren, was de lunch tegelijkertijd ook uitgelezen mogelijkheid om te netwerken. Hier werd het grootste gedeelte van de tijd dan ook mee gevuld.

Terug in de Jupiler Zaal werden de uren gevuld met het opnieuw over en weer bespreken van de wijzigingsvoorstellen en moties, de verkiezing van het bestuur en nog een Gouden Tomaat, ditmaal voor Tonnie Wouters. Toen er daarna eindelijk gestemd werd, werd er slechts één motie aangenomen die niet al door de congrescommissie aangenomen was, maar dit mocht de pret niet drukken. Belangrijker was het aannemen van de congresresolutie, waarna er veel geklapt werd.

Na een kort doch hilarisch optreden van niemand minder dan Guido Weijers werd Emile Roemer herkozen als lijsttrekker voor de verkiezingen, waarop nog meer geklap volgde, ditmaal in de vorm van een staande ovatie. Na een flitsende toespraak van Roemer van nabij een halfuur, en opnieuw applaus, werd het tijd om op feestelijke manier het congres af te ronden. Een bandje speelde twee vrolijke nummers terwijl de zaal langzaamaan leegliep en er over en weer werd geslagen met SP-strandballen. In de foyer was er nog de mogelijkheid om na te borrelen en werd er tomatensoep uitgedeeld, maar daarna was het toch echt weer tijd om naar het verre Zeist terug te keren. De afdeling kijkt met een goed gevoel terug op deze vrolijke en interessante dag!

Helaas werd deze geslaagde dag overschaduwd door het onwel worden van onze voorzitter Jan Marijnissen. Eenmaal thuis vernamen wij dat het zelfs ernstiger was dan we dachten en hij gedotterd is. De afdeling Zeist wenst Marijnissen veel sterkte en beterschap toe.

Gwildor Sok