Geen feeststemming, 840 euro voor VNG feestje

25 april 2012

Geen feeststemming, 840 euro voor VNG feestje

De SP heeft in de raadsvergadering van april een motie ingediend, die het college opdracht gaf niet voor 840 euro per persoon aan belastinggeld naar het VNG-feestje te gaan. Het honderdjarig bestaan van de Vereniging voor Nederlandse Gemeentes wordt gevierd met onder andere een optreden van Golden Earring. Het is een ledenvergadering (gratis), met een congres en allerlei leuke excursies en daarbij ook allerlei feest- en zuipmogelijkheden. Raadsleden, burgemeesters en wethouders kunnen daar naar toe. De kosten zijn 840 euro, en dat is geld van de burgers wat daarvoor gebruikt wordt.

Ook de zeister burgemeester en 4 wethouders gaan daar naar toe. Het nut van al die feestelijkheid? Het college stelt dat ze er veel leren, veel kunnen netwerken en ideeen opdoen. Gezien alle bezuinigingen zouden er best organisaties zijn, die met die 840 euro per persoon veel betere zaken voor Zeist kunnen doen. De motie van de SP vraagt dan ook om van alle feestelijkheden af te zien om daar gemeenschapsgeld voor te gebruiken. Het college van Utrecht nam dit geheel over. En plaatste zelfs een kritische noot "als er op het congres niet wordt voorgesteld volgend jaar drastisch zuiniger te zijn, dan zullen wij daar voor zorgen". Zoniet het Zeister bestuur. En ook de meeste fracties vinden die 840 euro goed besteed, terwijl we alle organisaties in Zeist laten bezuinigen. Alleen ProZeist en GDZ stemden ook voor de SP motie.

Eén lid van het zeister college zal niet deelnemen aan dit festijn. Zij zet zich rond die tijd in voor Alpe D'Huzes (http://deelnemers.alpe-dhuzes.nl/acties/astridveldhuijzen/astrid-van-veldhuijzen). Een goed initiatief, ook mijn direct persoonlijke steun hoort daarbij. Dus als daad en als tegenwicht tegen het verspillen van gemeenschapsgeld doneert de fractievoorzitter van de Zeister SP aan deze actie. En wel met ook een maximum, niet toevallig, die 840 euro, die de andere collegeleden per persoon over de balk gooien.

Pieter Wout Duquesnoy