Diep graaien naar 840 euro VNG feestje

3 april 2012

Diep graaien naar 840 euro VNG feestje

Bij de grabbelton van de SP op Belcour was het zaak diep te graaien naar de schatkistmuntjes. Dat dit uiteindelijk winkelwagenmuntjes bleken te zijn deerde de bezoekers van de SP-stand niet. De Zeister burgers willen helemaal niet dat er 840 euro per persoon wordt uitgegevens door het college van B&W aan een feest van de Vereniging Nederlandse Gemeenten. De meeste mensen, die langs de stand kwamen, vonden het dan ook belachelijk dat de Zeister burgemeester en wethouders hebben besloten naar het VNG-congres en feestje te gaan. Die 840 euro per feestganger (wethouder, burgemeester, hoge ambtenaar, raadslid) wordt betaald met belastinggeld. Mensen wilde graag graaien, en waren zeer blij met speelgoedtomaat (voor de kinderen) en muntje. En uiteraard kon iedereen een tomaatspons meenemen.

Graaien in de SP-grabbelton

Bankdirecteuren graaien naar een bonus, die de gewone burgers dus moet opbrengen. De bazen van TNT en Post-NL krijgen grote loonsverhogingen en vertrekpremies, maar de postbezorgers moeten het doen met een hongerloontje en de ouderwetse postbode wordt bij het grofvuil gezet. Bij de SP caravan konden de bezoekers eens voelen hoe het is om te graaien naar geld.

Heel wat enthousiastelingen kwamen dan ook langs, ondanks de af en toe koude wind. En in alle interessante gesprekken komen dan ook weer goede en sociale oplossingen naar boven. Verwonderd waren we over die ene VVD-er, die zonodig vond dat er een zakenkabinet moest komen van directeuren en managers. Dat zou de beste oplossing zijn voor Nederland, want die doen het wel goed. "Nou, dan weet u helemaal niet wie die crisis nu juist veroorzaakt hebben, dat zijn namelijk die (bank-) directeuren en managers." was dan ook de reactie van SP fractievoorzitter Duquesnoy. "Juist die onbetrouwbare sujetten wilt u de kans geven ons land te besturen? Het moet niet gekker worden, hoor."

En ook is het zo jammer dat er nog steeds mensen zijn, die het optreden van Wilders met zijn "Polen-meldpunt" zo goed vinden. Het was juist Wilders, die met zijn VVD in 2005/2006 zorgde dat de Europeesche dienstenrichtlijn doorgang vond. Deze wet van Europa maakte het mogelijk dat burgers van Europeesche landen overal in Europa mochten gaan werken zonder restricties. En zonder een fatsoenlijke bescherming door een CAO en er hoefde geen fatsoenlijk minimumloon te worden betaald. En nu de uitbuiting een feit is en ook deze mensen tussen wal en schip vallen, brult Wilders moord en brand. Hij is zelf een van de veroorzakers hiervan. Had hij nu maar in 2005 naar de SP en de vakbeweging geluisterd, dan was er nu gewoon niets te melden geweest!

Moe, een beetje koud maar vooral voldaan, het was weer een prachtige laatste zaterdag van de maand op Belcour. Zelfs de Nederlandse leeuw bezocht deze keer onze stand.

Pieter Wout Duquesnoy