SP Zeist: Afschaffen statiegeld geen oplossing voor zwerfvuil

28 maart 2012

SP Zeist: Afschaffen statiegeld geen oplossing voor zwerfvuil

plastic tas tussen de narcissen

Een SP-eciale lentegroet uit het prachtige Zeist Deze foto is genomen op een zondagochtend
Deze foto is onderdeel van een Speurtocht naar rondslingerende wegwerptassen
Binnen 2,5 uur konden we er 58 vastleggen.
Met deze lentefoto willen we opnieuw u aandacht vragen voor de petitie tegen heb gebruik van plastic wegwerptasjes http://petities.nl/petitie/zeist-wegwerpplastic-tas-vrij

Met het mooie lenteweer weten buurtbewoners en jongeren het onlangs gerenoveerde park aan Bethanieplein hoek Steynlaan/Slotlaan ook weer te vinden en te waarderen.
Buurtbewoners melden ons dat er in het park in de weekeinden mis gaat. Wij gingen maar weer eens kijken. En we schrokken. Ondanks de 4(!) Volle prullenbakken bij de ingangen Is het vooral rond de bankjes zelf op deze zondachochtend een grote troep. De plastic tas op de foto was het minst erg. Lege drankflessen, bierblikken en energiedrankblikjes, gebroken glas en kledingstukken maken dat dit park op zondag absoluut niet uitnodigd om eens lekker te genieten.

troep in het park

Buurtbewoners menen dat de overlast en vervuiling is toegenomen sinds de invoering van het cameratoezicht. Er wordt gecontroleerd en verbaliseerd door de politie, er hangen bordjes verboden toegang, 's avonds en snachts. Maar de troep en de overlast blijft. Het ook in het weekeind legen van de prullenbakken of het plaatsen van extra prullenbaken naast de bankjes zou een deel oplossing kunnen wezen. Het afschaffen van statiegeld is in iedergeval geen oplossing.

Het statiegeldsysteem in Nederland staat onder druk. Er wordt al 15 jaar gepraat over statiegeld op kleine plastic flesjes, maar het komt er niet van. Nu dreigt het statiegeld op grote flessen zelfs te worden afgeschaft...

Dat mag natuurlijk niet gebeuren!
Teken daarom de petitie 'Een echte held kiest statiegeld', http://www.echteheld.nl/petitie en breng deze actie dichter bij de 50.000 ondertekeningen!
Op de website www.echteheld.nl staan argumenten vóór statiegeld genoeg.
Als deze stemmen niet gehoord worden komt het er niet van.
Dus: NIET AFSCHAFFEN, MAAR UITBREIDEN!