Driebergen-Zeist, met sneltreinvaart er onderdoor.

8 maart 2012

Driebergen-Zeist, met sneltreinvaart er onderdoor.

Nou, dat zal wel meevallen, die sneltreinvaart. Het wordt bij station Driebergen-Zeist niet alleen veiliger door de tunnel onder het spoor. We gaan namelijk ook 50km per uur rijden
op de Hoofdstraat/Driebergseweg. Die snelheid is vast ingegeven door de lange weg die we zijn gegaan om tot een besluit te komen.

Maar het besluit is er (onder-)door. We krijgen een autotunnel onder het spoor. Helaas, het moet dan meteen weer een megatunnel worden, met 2x2 rijbanen en allerlei opstel- en afrijstroken. Waarom niet normaal de weg laten zoals ie is? Of wat ruimte reserveren, maar dan voor vrije OV-banen?

Het projectteam vindt het ook niet noodzakelijk om in het verlengde van de Odijkerweg een fiets-voetgangers-tunnel te maken. Een gemiste kans, dit is heel goed te combineren met de parkeergarage. En je hebt dan tevens een makkelijke extra opgang voor het perron. We moeten als gemeente enkele miljoenen extra spenderen aan meer parkeerplekken. Terwijl een projectontwikkelaar, samen met de Triodosbank, een flinke extra mogelijkheid krijgt om kantoren te bouwen. Met die extra kantoren, en de verdiensten daaruit, moeten die bedrijven zelf maar hun parkeren oplossen. Het gemeentegeld had naar de "Odijkerwegtunnel" moeten gaan.

Dus, het is prachtig dat we na 2016 niet meer moeten wachten achter de spoorbomen. Maar al die randvoorwaarden maken dat de SP het hele raadsvoorstel niet kan steunen.