Buurtbemiddeling werkt!

22 maart 2012

Buurtbemiddeling werkt!

Bij buurtbemiddeling helpen vrijwillige buurtbemiddelaars buren die ruzie hebben en er zelf niet meer uitkomen om de problemen op te lossen. Buurtbemiddelaars zijn onpartijdig, de gesprekken vertrouwelijk en de bemiddeling is gratis.

Ruzie over geparkeerde auto

Op advies van de politie belt Theo de Vries naar Buurtbemiddeling, want zijn buurman Henk van Veen parkeert zijn bedrijfsauto recht voor Theo ’s deur . Toen Henk de auto weer eens recht voor zijn deur parkeerde stoof Theo naar buiten en liet Henk kort en krachtig weten dat hij de auto een stuk verder moest parkeren. Henk weigerde dat want nu staat de auto van de baas recht onder een lantaarnpaal en dat is veiliger. Op de opmerking van Theo dat nu zijn uitzicht wordt weggenomen haalde Henk zijn schouders op en ging zijn huis in.
Een bemiddelingsgesprek leek de oplossing.

Hoe werkt buurtbemiddeling?
• Bij de coördinator buurtbemiddeling komt een klacht binnen over de buren: het kan zijn dat degene die overlast van de buren heeft zelf belt, maar even vaak komt de melding via de politie of woningbouwvereniging.
• In een telefonisch gesprek met de melder van de overlast bekijkt de coördinator of de situatie geschikt is voor een buurtbemiddeling.
• Dan gaan de buurtbemiddelaars aan de slag: zij maken een afspraak bij de melder thuis en horen wat er precies aan de hand is. Ook wordt gekeken wat men er zelf al aan gedaan heeft om het probleem op te lossen.
• Vervolgens gaan de bemiddelaars in gesprek met de buren waarover geklaagd is en horen hun kant van het verhaal.
• Als beide buren willen, wordt er een afspraak gemaakt om op een neutrale plek (wijkcentrum) met zijn allen om de tafel te gaan. Gezamenlijk wordt er gewerkt aan een oplossing voor het conflict en goede afspraken gemaakt..
• Na zes weken worden beide buren nog eens gebeld om te horen hoe het hen vergaan is.

Buurtbemiddeling over de geparkeerde auto.

De bemiddelaars maakten een afspraak met Theo en hoorden zijn verhaal aan. Toen ze bij Henk aanbelden was die heel verbaasd. Buurtbemiddeling? Voor wat? Voor het parkeren? Sinds Theo en Marga daar waren komen wonen deden ze niks anders dan klagen. De bemiddelaars mochten binnenkomen, dan zou hij ze daar alles over vertellen. Na wat heen en weer gepraat zagen Henk en Jeanet het nut van een gesprek met de bemiddelaars erbij wel zitten. Als dat gezeur maar ophield.
Wat stroef en geïrriteerd begonnen de buren aan het gesprek. Alle bespreekbare punten werden op tafel gelegd, en na de eerste irritaties uitgesproken te hebben vertelde Theo dat hij juist het huis had gekocht vanwege het uitzicht. Ze hadden jaren in Utrecht gewoond, hadden geïnvesteerd in hun droomhuisje en keken nu elke dag uit op een bedrijfsauto. Al snel spraken ze af dat Theo niet over alles zou komen klagen en was Henk bereid de auto op een plek te parkeren waar niemand er last van had.

Buurtbemiddeling inschakelen?
Heeft u overlast van geluid, blaffende honden, gedrag van de buren of verschil van mening over de tuin, dan kunt u contact opnemen met de coördinator Antoinette Kooyman,
030-2677787 (dinsdag en donderdag) of buurtbemiddeling@meanderomnium.nl

Buurtbemiddeling is een gezamenlijk project van de gemeente, woningbouwverenigingen, Politie regio Utrecht en Meanderomnium.

Buurtbemiddeling

14-02-2012