Zeist wegwerpplastic-tas vrij 100 keer beter voor Zeist

14 februari 2012

Zeist wegwerpplastic-tas vrij 100 keer beter voor Zeist

Op hele kleine schaal is er een actie gestart om in Zeist het gebruik van plastic wegwerptassen tegen te gaan. Gemiddeld worden er per jaar zo'n 300 wegwerptasjes vergeven, dat kan anders.
Een plastic wegwerptasje wordt gemiddeld 12 minuten gebruikt en dan meestal weggegooid. Veel tassen komen echter ook als zwerfafval op straat of in het water terecht. In het gunstigste geval belanden ze in een verzamelzak van plastic hero.
Afval voorkomen is natuurlijk het beste. Jaarlijks verdwijnen er duizenden tonnen afval in het water. Van de troep in zee en op de stranden is ruim 80 procent plastic. En plastic breekt niet af.

Door het plastic sterven elk jaar honderdduizenden dieren door verhongering, verstikking of verstrikking. Bovendien raken de oceanen steeds verder verzadigd met deeltjes plastic, vooral in het centrum van zogenaamde draaikolken zoals de Great Pacific Garbage Patch in de Stille Oceaan. Een groot deel van die vervuiling ontstaat door plastic tasjes.
Samen kunnen we het verschil maken. Bezoekers van het Zeister winkeltje Juffrouw Stippel en van weggeefwinkel Zeist worden vanaf nu gevraagd om een eigen tas mee te nemen tijdens het boodschappen doen.
Plastic wegwerptasjes worden in niet meer verstrekt. In beide winkels zijn duurzame alternatieven te koop. We willen mensen zo even aan het denken zetten over ons huidige consumeer gedrag.

Uiteraard is het dan wel de bedoeling dat ondertekenaars zich daar ook naar houden.
Bovendien zijn er leuke alternatieven, alternatieven waarmee je gezien wil worden !
Juffrouw Stippel verkoopt prachtige zelfgemaakte trendy tassen van gerecyclede materialen.
Voor SP leden en sympathisanten zijn er stevige tassen met een boodschap te koop .
Een boodschap die we samen willen uitdragen.

Hoe kan je helpen om Zeist plastic tas vrij te maken?

Neem u eigen tassen mee naar de winkel
Neem geen plastic tasjes meer aan
Registreer je via onderstaande link

Zodra wij honderd handtekeningen binnen hebben hopen we onze actie op een ludieke manier onder de aandacht te brengen van winkeliers en shoppers in Zeist.

Patrick Greeven van milieuzorg Zeist reageerde enthousiast toen hij van deze actie hoorde " Geweldige actie. Als het zelfs in bepaalde deelstaten van India gelukt is om plastic wegwerptassen in de ban te doen, o.a. Himachal Pradesh, zou dat toch zeker ook in Nederland moeten lukken". Hij gaf ons de tip om aan de Aannemer van deze petitie het verzoek te doen om het tegengaan van het gebruik van wegwerptassen op te laten nemen in het Programma Duurzaamheid van de gemeente Zeist.

Websites van genoemde personen:

Patrick Greeven van milieuzorg Zeist

Jenny Timmer van "Juffrouw Stippel " Zeist

en natuurlijk onze eigen weggeefwinkel http://weggeefwinkelzeist.hyves.nl/

nb SP leden uit Zeist, DenDolder of Austerlitz die een tas met een boodschap voor 1,65 euro willen bestellen kunnen ook een mailtje sturen aan zeist@sp.nl. Dan komt een van bestuursleden hem bij u afgeven.

Nog geen lid, maar staat u wel achter onze acties? Lid worden kan hier https://sp.nl/interact/word_lid/