Geen kinderen wegsturen

15 februari 2012

Geen kinderen wegsturen

Vandaag in de raad een motie, ingebracht door GroenLinks. Een motie die aan het college van B&W de opdracht geeft om "bij de Minister van Immigratie & Asiel aan te dringen op een kinderpardon, in lijn met het wetsvoorstel Spekman/Voordewind".

Een motie, die de SP van harte steunt. En waar de SP van ziet dat dit een belangrijke steun in de rug moet zijn voor de Tweede Kamer volksvertegenwoordigers.
Waarom zou Zeist dit moeten zeggen tegen de Minister, dit kan toch gewoon door de Tweede Kamer geregeld worden? Uiteraard beslist de tweede kamer, maar een Zeister ondersteuning vindt de SP-Zeist meer dan logisch. We hebben ook het detentiecentrum kamp Zeist, waar asielzoekers worden opgesloten. In Zeist werd jaren terug de aanzet gegeven voor de actie "geen kind in de cel" nadat er berichten waren dat ook in Zeist jonge kinderen werden opgesloten. Zeist, en ook onze burgemeester, heeft dus een speciale band met dit onderwerp.

Gelukkig was er ook een meerderheid, maar erg jammer toch was dat enkele partijen zich verscholen achter "Dat is een verantwoording van de Tweede Kamer en dus moeten wij ons er niet mee bemoeien". Een foute veronderstelling en al helemaal angstig als de steun vanuit gemeentes plots gezien gaat worden als een gevaar voor de beslissingen in de Tweede Kamer. Ja, daar zie je dan toch de gijzeling van een kabinets-partij door een gedoogpartner. Teveel aandacht en dan geen durf meer hebben om je hart te laten spreken? Ik geloof daar echt niet in, en anders moeten we maar een prominent van die partij naar Zeist halen om op het KNMvD terrein 1000 uitnodigingen voor een eredivisie voetbalwedstrijd aan al die kinderen aan te bieden. Durf je uit te spreken! de SP doet dat wel.

Pieter Wout

Zie ook: http://www.youtube.com/watch?v=Tv5UPPrjQYM&feature=player_embedded