Scholing heel de mens door Jasper van Dijk over onderwijs

28 januari 2012

Scholing heel de mens door Jasper van Dijk over onderwijs

Op woensdag 1 februari a.s. komt Jasper van Dijk naar Driebergen om met ons te praten over Hoofdstuk 9; een lerende maatschappij. Deze bijeenkomst maakt onderdeel uit van onze cursus Heel De Mens die open staat voor alle leden van de SP, en die we samen doen met de SP afdelingen Utrechtse Heuvelrug en De Bilt. Het belooft weer een interessante avond te worden met volop ruimte voor discussie.

In hoofdstuk 9 gaan we dieper in op de standpunten van de SP over onderwijs.
Het bieden van goed en toegankelijk onderwijs voor iedereen is een van de allerbelangrijkste investeringen in de samenleving. Daarom is het een overheidstaak, daarmee voorkomen we een ontoelaatbare tweedeling in het onderwijs. Onderwijs volgen moet in beginsel gratis zijn, betaald uit de algemene middelen van de overheid.

Samen met Jasper gingen we op zoek naar de antwoorden op vragen zoals:
Wat is de taak van onderwijs, hoe is de staat van het huidige onderwijs in Nederland en hoe kan het anders en beter, hoe zijn zwarte en witte scholen ontstaan, waarom is de afbraak van de studiefinanciering slecht voor jongeren en voor ons land?

Jasper van Dijk (1971). Politicoloog. Is tweede kamerlid voor de SP en woordvoerder Onderwijs (HO, VO, HBO), Media en Defensie. Eerder was hij docent maatschappijleer en fractiemedewerker in Tweede Kamer en Europees Parlement; en raadslid in Amsterdam.

Jasper van Dijk start donderdag 26 januari op de Van Koetsveldschool en op de Mytyl-Tyltylschool voor speciaal onderwijs in Amsterdam een actie tegen de bezuinigingen op het passend onderwijs. Samen met een schoolklas gaat hij op beide scholen een kleurplaat inkleuren tegen de bezuinigingen. Hiermee geeft hij het startschot voor nieuwe acties tegen de aangekondigde bezuiniging van 300 miljoen op het zogenaamde passend onderwijs voor leerlingen met een stoornis of beperking.
De bijzondere kleurplaat, gemaakt door Len Munnik, zal uiteindelijk door zoveel mogelijk kinderen worden ingekleurd, zodat een groot protestboek vol kleurplaten aan minister Van Bijsterveldt van Onderwijs kan worden aangeboden. Het wetsvoorstel Passend Onderwijs wordt volgende maand behandeld in de Tweede Kamer. De SP is fel tegenstander van de bezuinigingen omdat klassen groter worden en duizenden leraren hun baan verliezen.
Van Dijk: 'Minister Van Bijsterveldt moet zich schamen dat zij snoeihard wil bezuinigen op leerlingen met een stoornis of beperking. Haar zogenaamde 'passend onderwijs' komt neer op knellend onderwijs, want de begeleiding wordt minder en het speciaal onderwijs wordt afgeknepen.'

Voor actieve SP-leden is scholing onmisbaar. Een partij die voor een leven lang leren is, geeft zelf het voorbeeld en biedt diverse cursussen aan. In Zeist organiseert de SP regelmatig een scholing zoals politieke basisvorming of een themabijeenkomst.
Als u belangstelling hebt om mee te doen met deze of een van de volgende scholingsavonden dan kunt u zich nu al opgeven bij onze afdelingsvoorzitter , Jan Voogdt e-mail: javoogdt@tomaatnet.nl.
Voor adresgegevens: zie Bestuur

Nb De scholingsavonden zijn bedoeld voor SP leden Bent u nog geen lid , maar wil u wel deelnemen aan deze scholingen, dan nodigen we u bij deze uit om u aan te sluiten bij de SP Zeist https://sp.nl/interact/word_lid/