Rondje Tomaat Januari 2012

28 januari 2012

Rondje Tomaat Januari 2012

In de eerste raadsvergadering van 2012 was er vooral aandacht voor de brief van de Koningin dat de burgemeester herbenoemd is voor de komende 6 jaar. Alle fracties hadden in hun advies ook aangegeven verder te willen met Koos Jansen. Ook de SP. In de toelichting heb ik als fractievoorzitter nogmaal gezegd dat we de burgemeester een belangrijke taak meegeven in de communicatie.

Communicatie van college naar raad, hij maakt deel uit van het college van B&W en is voorzitter van de raad. Het informeren van de gemeenteraad is een belangrijk iets in de politiek, de burgemeester heeft wat SP betreft dus daar een belangrijke verantwoordelijkheid. En in eerdere zaken heb ik me, soms na wat aandrang, altijd wel goed geïnformeerd gevoeld. Zoals belangrijke zaken rond Kamp van Zeist.

In de raadsvergadering zelf stond nog het onderwerp over de bouw van een appartementencomplex op de Valckenboschlaan. De raad moet hierover beslissen, omdat er ipv 2-onder-1-kap 6 woningen worden gebouwd. Met niet meer oppeprvlak en verder binnen alle afgesproken maten. Overal in Zeist wordt gekeken of we de ruimte niet intensiever kunnen gebruiken. Zogenaamd dubbel grondgebruik. Dus als 2 zeer dure woningen vervangen worden door 6 woningen, maakt het dat we dan meer mensen kunnen huisvesten op dezelfde opppervlakte. En dat is ook een goede zaak in het lyceumkwartier. Het worden nog steeds geen "betaalbare" woningen, maar er gaat ook wat extra geld naar het fonds sociale woningbouw. Al met al een gunstige situatie. We begrijpen wel dat omwonenden liever geen verandering zien. Maar wat de tegenstemmende fracties betreft in de gemeenteraad, waarom bij deze dure woningen wel een bezwaar maar bij de bezwaren van mensen nabij de AC Kerkhoflaan niet. Dat verbaast me wel.

Pieter Wout Duquesnoy