Oudejaarsdag

3 januari 2012

Oudejaarsdag

[Opinie] Als u deze column leest, is het nieuwe jaar al weer begonnen. Te laat dus om nog over Oudejaarsavond te schrijven, maar op tijd om er nog op terug te kijken. Terugkijken op het jaar 2011 is terugkijken op het wonder waarin Europa door de euro is 'bijeengehouden'. Europa bestaat nog dankzij de euro. Hoe ver verwijderd waren we echter van een afscheid van de euro? Crisis of niet, op vuurwerk, als ritueel afscheid van een jaar, hebben we in Nederland in ieder geval niet bezuinigd.

Persoonlijk hou ik niet zo van dat geratel van die duizendklappers, zeker als het begeleid wordt door een geluid dat een gehuil van geesten die niet meer zullen terugkeren, moet nabootsen. Niet dat we van die geesten tegenwoordig nog bang zouden zijn en onze toevlucht dus nog langer moeten zoeken in rituelen ter verdrijving, maar de traditie bestaat nu eenmaal. Net als Sinterklaas, die oudere generaties nog kennen als een goedheiligman waar je, als je stoute dingen had gedaan, nog van had te vrezen, maar voor de kinderen anno nu alleen nog maar goed en aardig is.

Als het een traditie is, dan mogen we even zondigen. In tegenstelling tot de pakjes sigaretten, zul je op verpakkingen van vuurwerk geen in kaders omlijnde vetgedrukte teksten vinden met beschrijvingen van mogelijk letsel dat je aan ogen, oren of vingers kunt oplopen als je niet de aanbevolen minimale afstand in acht neemt. Hooguit vind je een sticker met in kleine letters een aantal aanbevelingen voor het veilig afsteken. De huidige campagne, met nadruk voor repressie en gericht op een specifieke doelgroep van vooral jongeren, staat wat dat betreft in schril contrast met de publieksvriendelijke en niet aanstootgevende leus “je bent een rund als je met vuurwerk stunt” uit de jaren tachtig.

Op internet zijn de recepten en filmpjes voor het maken van een vuurwerkbom inmiddels zo talrijk als oma's recepten voor lekkere cakes. En net als voor de cake is het maken van een home-made vuurwerkbom inmiddels tot een waar ambacht verheven, met als gevolg dat de Explosieven Opruimingsdienst zijn werkveld nu heeft verlegd van oorlogsgebied naar doorsnee rijtjeshuizen woonwijken. Gevolg is wel dat het afsteken van vuurwerk straks voor ons allemaal een erg dure aangelegenheid wordt. Laten we dan onze creativiteit liever botvieren op het maken van oliebollen met een berg poedersneeuw en het zelf meeschrijven aan een oudejaarsconference. Voor beide bestaan genoeg recepten.

David Tompot