h

Rondje tomaat: Reclamebelasting

8 december 2011

Rondje tomaat: Reclamebelasting

Zo! Na ruim twee jaar centrummanagement betaald door de gemeente Zeist (alle burgers, dus) en een flink debat over de reclamebelasting is dan eindelijk het besluit door de raad genomen. Nou? Inderdaad, er is dus geen besluit genomen. Wel dat de raad door wil met het centrummanagement, maar een definitieve vorm van bekostiging is er nog niet. Die beslissing heeft de raad voor zich uitgeschoven tot over een half jaar.

Waar ging het ook al weer over? Om mensen naar het winkelcentrum van Zeist te trekken, moeten er leuke dingen gedaan worden. Promotie, kerstverlichting, Sinterklaas en andere activiteiten. De winkeliersverenigingen van de verschillende winkelstraten lukt het niet dit geheel zelf te regelen. Teveel winkeliers, die de vrijwillige bijdrage niet willen betalen en er is ook geen gezamenlijk doel voor het hele centrum (Slotlaan, Belcour, Steijnlaan en Hogeweg). De winkeliers hebben toen gevraagd aan de gemeente om hulp. Hulp in de vorm van een organisatie, het zogenaamde centrummanagement, en hulp in de bekostiging van dit alles. Of zoals een van de winkeliers mij zei "wie kan er voor zorgen dat er meer mensen in mijn winkel komen".

De eerste twee jaar heeft de gemeente de kosten gedragen, tot bijna 300.000 euro. In 2012 zouden de winkeliers het voortaan zelf betalen, door middel van reclamebelasting. De SP is geen groot voorstander van reclamebelasting. Maar van de meeste winkeliers hoor ik dat dit eigenlijk de enige eerlijke oplossing zou kunnen zijn. Zo zullen er geen "freeriders" meer zijn. Er is veel protest tegen de invoering van de reclamebelasting, zoals het college het in het raadsvoorstel bedoeld heeft.

De SP stelde in de raadsvergadering dat het raadsvoorstel wat betreft de reclamebelasting een rommeltje is. "Het draagvlak is niet goed bepaald en om elke winkelier evenveel te laten betalen betekent eigenlijk dat AH profiteert van de kleintjes." "En toen kwam het college één dag voor het debat opeens met een plattegrond, waarop veel meer winkels stonden dan het eerste voorstel. Hier is terecht veel tegenstand op gekomen." Een slecht voorstel dus. De coalitiepartijen kwamen deze week plots met een grote wijziging op het voorstel. De reclamebelasting wordt niet al op 1 januari ingevoerd, maar pas over een half jaar. En in dat half jaar moet gezocht worden naar meer en beter draagvlak, de kosten moeten eerlijker worden verdeeld onder alle ondernemers en er moet een zichtbaar en realistisch plan komen van te ontwikkelen activiteiten.

Dat klinkt als een goede optie, maar er zit een adder onder de stoeptegel. De gemeente moet voor dit eerste half jaar nog eens meer dan 100.000 euro bijleggen. Dit is bijna net zo gek als het voorstel van de GDZ, die zelfs voorstelden de OZB te verhogen om centrum- en winkelpromotie te gaan doen. Met de CU/SGP had de SP een voorstel om dan maar de eerste periode geen 600 euro maar 400 euro reclamebelasting te doen. Als dit voorstel door de coalitie was overgenomen, in combinatie met het nog een half jaar goed uitzoeken en het oplossen van de huidige bezwaren, dan was er misschien een goed voorstel gekomen. Maar helaas was de coalitie daartoe niet bereid. Nu moeten we afwachten of er in mei 2012 een fatsoenlijk voorstel is, waar de winkeliers zich in kunnen vinden. De SP hoopt dat men tot een gedragen voorstel kan komen, maar weigert om nog meer geld van de burgers in centrum-promotie te stoppen. Zeker in het kader van de zware bezuinigingen is dit iets, wat we als gemeenteraad echt niet kunnen maken.

U bent hier