De bewoners van Zeist bezuinigen, de raadsleden niet.

12 november 2011

De bewoners van Zeist bezuinigen, de raadsleden niet.

Dinsdag 8 oktober stond de raadsvergadering in het teken van de begroting voor 2012 en de forse bezuinigingen. Door allerlei inwoners zijn er diverse bezuinigingen aangemeld in de zogenaamde bezuinigingsdialoog. Deze zijn de laatste weken in ronde tafels en raadsdebatten flink besproken en dus nu de finale beslissing. Helaas is het zo dat opvattingen van de oppositie steeds weinig kans maken. De coalitie bepaald alles, hetzij door het college hetzij door een amendement van de 4 partijen samen.

Deze keer was dat allemaal heel hecht dichtgetimmerd. Want de coalitiepartijen hadden één groot amendement neergelegd, als wijziging op het collegevoorstel. Een negental losse onderdelen, waarbij uiteraard een aantal goede voorstellen zitten. Zoals niet bezuinigen op opbouwwerk, voldoende geld behouden om straat- en groenonderhoud te doen. Ook werd op Lobbus minder bezuinigd dan het college zou willen. Maar wat dacht je dan van: "gewoon 4 wethouders houden de komende jaren ipv terug gaan naar 3". Het college zelf had wel het voorstel terug naar 3 te gaan, maar de partijen willen dit niet.
Dit was dan ook het meest opvallende: wel bezuinigen op allerlei organisaties, ook met vele vrijwilligers. Het hele ambtenarenapparaat moet harder werken. Maar de raadsleden zelf doen geen duit in het zakje. De SP kwam namelijk met een amendement om solidair met de burgers en organisaties te zijn. Met 20% minder raadsvergoeding per raadslid kun je als bevlogen volksvertegenwoordiger nog steeds heel goed werk doen. En je schakelt dan ook heel netjes naar al die andere vrijwilligers en organisaties, die het moeilijk krijgen. Het rijk laat ook die daling met 20% toe.
Met die ongeveer 120.000 euro had de raad ook nog veel goeds kunnen doen. In ieder geval het eerst komende jaar nog niet bezuinigen op schoolmaatschappelijk werk. Dit kan terzijnertijd misschien worden overgenomen door het Centrum voor Jeugd en Gezin, maar op dit moment is die band met de scholen er nog niet.
Het meest erge bezuinigingsvoorstel in deze is wel dat mensen, die in de schuldhulpverlening terecht komen, nu voortaan een eigen bijdrage moeten gaan betalen. En de gemeente zorgt er al voor dat de mensen met schulden een deel ook moeten betalen aan de gemeente, voor al het werk dat die stoppen in zo'n heel traject. "Met nog een extra eigen bijdrage maak je het voor mensen, die met veel schroom en angst naar de schuldhulpverlening komen, nog veel moeilijker", zegt SP fractievoorzitter Pieter Wout Duquesnoy. "En dat zou je in een latere fase nog wel eens flink kunnen opbreken als gemeente". Om dit niet te laten gebeuren konden de raadsleden dus een deel van hun vergoeding inleveren. Maar niemand, behalve de SP, stemde in de raad hiermee in.
"En dan baal ik sterk," aldus Pieter Wout, "wat is het moeilijk om voor mensen op te komen en hen te moeten (volks-)vertegenwoordigen als solidariteit ontbreekt". Daar kan ik niet bij. Ondanks dat er dus een aantal verzachtigen zijn in de bezuinigingen, waardoor bepaalde groepen ontzien worden (gelukkig De Peppel, het jongerenwerk en bv Lobbus), is dit weer een begroting met economisch graaien en anderen uitbuiten en dus heeft de SP over het uiteindelijke begrotingsresultaat de enige tegenstem laten horen.

Hier vindt u het SP voorstel.