De afbraak van OV start in Austerlitz.

12 november 2011

De afbraak van OV start in Austerlitz.

De plannen van het BRU (bestuur regio utrecht) om de avond- en zondagbusdienst op te heffen wordt gesteund door de gemeente Zeist. Zij wil geen poging wagen om een werkleijk OV op die dagen overeind te houden. Er was een mooi voorstel van het CDA om de weggevallen diensten over te laten nemen door Meander-Omnium. Het voordeel zou zijn dat er dus een busje (op afroep) bleef rijden.

Nadeel is dat dit een vrijwilligers initiatief is. Zo komt men op een helling terecht en schept dit mogelijk een precedent. De SP vindt principieel dat je OV moet laten doen door de overheid, niet volledig op een particulier initiatief zonder harde garanties. Daarom heeft de SP het CDA voorstel niet gesteund. Ook met de SP steun zou het trouwens weinig kans hebben gemaakt.
Het CDA had gelijk, waarom komt de SP dan niet met een beter voorstel? Ja, dus. Het SP amendement gaf opdracht om de zondag- en avonddienst te behouden. In welke vorm? Dat zou natuurlijk kunnen als een minibusje net als lijn 155. Maar ook door de regiotaxi in te zetten, maar dan wel voor de prijs van een standaard buskaartje tussen Austerlitz en Zeist/NS-Driebergen-Zeist. Het geld wist de SP makkelijk te halen in de economisch promotieplannen van Zeist, die kunnen wel wat minder. Deze vorm maakte weinig kans.
Samen met CDA hebben we een voorstel gedaan om dan eerst eens één jaar zo'n proef te doen. De gemeente Zeist in het kader van een soort "eigen" OV-bedrijf. Volgens de wethouder zouden de kosten per rit wel 3 euro zijn voor de gemeente om het verschil tussen het normale bustarief en het dure regiotaxitarief te overbruggen. Met 10 reizigers per week, heen en terug dus wel zo'n 60 euro ter compensatie van bijvoorbeeld de zondagbus. Op een jaar is dat 3000 euro, een schijntje.
Maar door zicht te beroepen op allerlei technische (mogelijke) problemen wisten VVD, PvdA, D66, CU/SGP en 1 lid van GL deze OV-mogelijkheid voor Austerlitz over de klink te jagen. De eindstand was 14 stemmen voor maar helaas 15 stemmen tegen. Hoe je nu nog droge ogen kunt houden wanneer de gemeenteraad verteld dat Austerlitz toch echt bij Zeist hoort, ik weet het niet. En het opnemen tegen het BRU, de veroorzaker van deze ellende (en vele erge dingen in het verleden) durft men niet.