SP op de SLotlaan

1 oktober 2011

SP op de SLotlaan

SP raadslid Pieter Wout Duquesnoy stond 24 September 2011 op de Slotlaan. Niet alleen kon u hier in gesprek gaan met de SP, u kon ook uw steun betuigen door uw handtekening te zetten voor de Ketting van Solidariteit.
Veel Zeistenaren maakte van deze gelegenheid gebruik .

De dag vóór Prinsjesdag stond in Den Haag in het teken van protest. Mensen uit de zorg, chronisch zieken, gehandicapten, vakbondsleden: ze kwamen bijeen om hun strijdbaarheid te tonen.

Protesterende mensen in Den Haag

Ook vanuit Zeist waren mensen vertrokken naar Den Haag. Onderweg in de trein raakten we al snel in gesprek met twee bezorgde ouders en hun zoon die dankzij het Persoonsgebonden Budget is staat is thuis te wonen. Er ontstond een levendige discussie in de coupé. De rest van de dag kwamen we veel, heel veel, mensen tegen, werknemers uit de sociale werkplaatsen en medewerkers en clienten uit de GGZ, mensen met een autistische stoornis, mensen met MS, deze mensen waren zo verschillend.
Voor sommige was het hun eerste protestactie, naast hun geestelijke en of lichamelijke beperking hebben ze door dit kabinet een nieuwe ziekte erbij gekregen.
Onzekerheid.
Onzekerheid over hun toekomst. Ze vormden samen het gezicht, het gezicht van de pijn over de kabinetsmaatregelen, die chronisch zieken en mensen met een handicap regelrecht treffen in hun mogelijkheden om mee te doen en in hun portemonnee.

protesterende man

De toestand van gelijke kansen wordt nu bedreigd door het kabinet Rutte, dat zich heeft voorgenomen te bezuinigen op belangenorganisaties zoals de CG Raad en de LFB - de organisatie van mensen met een verstandelijke beperking -, de ondersteuningsstructuur van lokale belangenorganisaties, FOKUS, maar ook op regelingen als de WMO, de AWBZ, de Wajong, het PGB, de WSW. Hierdoor gaan het rugzakje, de gelijke behandeling, de buitengewone lastenaftrek, de eigen regie en allerlei ondersteuning allemaal wegbezuinigd worden.
De WTCG (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) wordt gehalveerd, dat is tot nu de laatste maatregel die is afgekondigd en er volgt vast nog meer. Chronisch ziek zijn wordt zo keihard afgestraft. Vaak, heel vaak klonk tijdens de demonstratie het geluid dat bezuinigingen op deze kwetsbare groep mensen geen zaak van links of rechts zou moeten zijn, dat chronisch zieken niet moeten worden afgeschilderd als een kostenpost.
Maar dat we moeten kiezen om de zorg menselijk te houden. Laten we gezamelijk het onmogelijke mogelijk maken. De demonstratie was niet het einde voor de strijd, de noodkreet van de demonstranten moet juist het begin vormen. Gezamenlijk moeten we hun stem vleugels geven.
We hopen dan ook dat iedereen die dit leest, ongeacht zijn of haar politieke kleur, de partij van hun keuze vraagt om op te komen voor de belangen van deze groep mensen.

prachtige protestposter

Na de demonstratie maakten wij daar een begin mee SP-leider Emiele Roemer nam door Zeistenaren verzamelde werkhandschoenen in ontvangst. De werkhandschoenen staan voor trots, kracht en vastberadenheid van de medewerkers van de sociale werkplaatsen. Emiele Roemer lanceerde op deze dag de nieuwe campagne "1 voor allen".
SP raadslid Pieter Wout Duquesnoy volgde Emiel's voorbeeld en stond stond 24 September 2011 op de Slotlaan. Niet alleen kon u hier in gesprek gaan met de SP, u kon ook uw steun betuigen door de handtekening te zetten voor de Ketting van Solidariteit.

Pieter Wout op de Slotlaan

Het kabinet wil de hakbijl zetten in de sociale werkvoorziening door er 650 miljoen op te bezuinigen. De SP Zeist hoopt nog veel meer getekende werkhandschoenen op te halen. Veel Zeistenaren maakte van deze gelegenheid gebruik .