Rondje tomaat, Drieluik Den Dolder

6 oktober 2011

Rondje tomaat, Drieluik Den Dolder

In de raadsvergadering van 4 oktober vond een felle discussie plaats over het zogenaamde Drieluik Den Dolder. Een fietstunnel ("Tolhuistunnel") thv de Tolhuislaan naar de brede school toe, de afsluiting van de spoorovergang voor gemotoriseerd verkeer met daarbij een omleidingsroute via de provinciale weg (de "bypass") en aanpassingen in het centrum van Den Dolder. Tijdens de hoorzittingen was al duidelijk geworden dat een groot deel van de Dolderse bevolking de fietstunnel eisen.

De aanpassingen in het centrum krijgen helemaal geen steun en het dorp is verdeeld over de gedeeltelijke afsluiting van de spoorovergang. Het geheel is een zeer lang proces met heel wat stommiteiten en valse informatie. Al bij de bouw van de brede school werd een veilige fietsroute beloofd aan de ouders van de schoolgaande kinderen. In 2005/2006 trok de raad daarvoor 1 miljoen euro uit. Maar een tunnel bleek even later meer geld te kosten, een fietsbrug was ook geen optie en met enkele fietsoversteekplekken op de Dolderseweg was al 500.000 euro op.

Toen kwam Prorail erbij. Die hebben opdracht van de minister om de zeer gevaarlijke overweg veiliger te maken. Een volledige tunnel is niet inpasbaar, een voetgangers- en fiets-onderdoorgang wil de Dolderse bevolking (en dus de raad) niet en daarom was het plan geboren van de afsluiting alleen voor gemotoriseerd verkeer. Volgens Dolders Belang en de ondernemers een tweedeling van Den Dolder, maar Prorail zou wel alle kosten dragen, ook van die fietstunnel bij de Tolhuislaan. Dit besluit heeft de raad in 2008 genomen en ook de SP stemde in, onder voorwaarde dat eerst de fietstunnel werd gebouw, dan de omleidingsroute werd gemaakt en als laatste de afsluiting.

Drie jaar verder: geen tunnel, geen afsluiting en nu was er een plan om ook het centrum op te knappen. Het kost de gemeente maar 1,3 miljoen en de overige 7 miljoen komt van Prorail. Dat lijkt een goede deal. Maar nee hoor. Vanwege de bypass zou er meer sluipverkeer komen in Bosch en Duin. En de ondernemers zouden een flinke omzetdaling krijgen, omdat mensen ten noorden van het spoor een aantal honderden meters om moeten rijden naar de winkels in Zuid. Prorail kwam plots aan met de mededeling dat de overgang niet gevaarlijk was (er was immers de laatste jaren geen echt ongeluk meer geweest) maar ze spraken van een risicovolle situatie. Ondertussen hadden mensen van de Tolhuislaan een onderzoek laten uitvoeren en de conclusie was dat de fietstunnel onvoldoende sociaal veilig zou worden. En een dag voor de raadsvergadering kwam naar buiten dat Prorail al vele jaren onvoldoende geld besteedt aan spooronderhoud en projecten, als in Den Dolder. Voor de burgers niet te begrijpen en voor de mensen van de brede school onverklaarbaar waarom alles zo lang duurt. Er werd dan ook aan de raadsleden een flyer uitgedeeld: "Zeist let op uw zaak, Prorail steekt met u de draak".

En....? Wat heeft de vergadering opgeleverd en wat heeft de SP gedaan. "Ten eerste, de hele verkeerssituatie bij de spoorovergang is gevaarlijk. Ook als iemand zich netjes aan regels houdt kunnen zich gevaarlijke situaties voordoen" aldus fractievoorzitter Duquesnoy. Maar de bypass via de Andreas Foxlaan kan ook gevaar opleveren omdat dan meer vrachtwagens door een woonstraat komen. Daarnaast moet de gemeente nu dus zo'n 5 miljoen ophoesten om de fietstunnel te betalen. Tenminste, als de raad kiest om de afsluiting van de overweg voor gemotoriseerd verkeer niet door te laten gaan, want dan stopt Prorail geen geld in het project. Een deel van de oppositie koos dan ook voor dit alternatief en zij kwamen op de proppen met een eenmalig bedrag van 4,5 miljoen. De vraag van de SP was dan ook "hoe zit dat straks met de bezuinigingen? Eind van de maand beslissen we over jaarlijks 6 miljoen bezuinigen. Moet de SP de burgers dan straks vertellen dat vanwege die 4,5 miljoen de bibliobus niet meer naar Den Dolder gaat, dat de OZB omhoog moet, dat Zeist de bijstandsuitkeringen niet meer kan betalen". Omdat het geld voor nieuw beleid dit jaar nog amper is gebruikt, kunnen we dit waarschijnlijk nog wel aan. Maar dit oppositievoorstel werd niet aangenomen.

Ook de coalitiepartijen hadden een leuk idee. Zij willen eerst de fietstunnel bouwen op kosten van Prorail. dan wordt verder onderzoek gedaan naar de veiligheid van de overweg en de overige verkeersveiligheid en pas daarna valt het besluit over wel of niet afsluiten van de spoorovergang. Groenlinks en PvdA kiezen het liefst voor de afsluiting, D66 en VVD niet. vandaar ook dat ik toen heb gezegd dat "Zeist let op uw zaak, VVD en D66 steekt met u de draak". want waarom dan niet voor het oppositieamendement gestemd? En ook gewoon meteen duidelijkheid aan de burgers dat er 5 miljoen betaald wordt door de gemeente en dat we daar straks mogellijk de zure vruchten van kunnen plukken. Een gigantische discussie ontspon zich met een enorm rookgordijn waar het niet duidelijk werd gemaakt dat de situatie erg simpel is: niet afsluiten overweg betekend dat prorail niks betaald dus dat de gemeente 5 miljoen gaat betalen voor de fietstunnel. Neen, de coalitie houdt vol dat Prorail vast wel zal betalen, ook al loopt het nog anders dan eerst de afspraak was. D66 weet nu al te melden dat de spoorovergang open blijft en de fietstunnel er gaat komen, maar rept niet over die 5 miljoen.

Uiteindelijk is het voorstel aangenomen zoals de coalitiepartijen hebben voorgesteld. Grote voordeel is dat de fietstunnel nu snel kan worden gemaakt. Hoewel, snel? Er zal tegenstand komen omdat een deel de tunnel niet sociaal veilig vindt. Dat kan wel kloppen ook, het is niet OPTIMAAL veilig. Maar dat is een afweging en de SP heeft die gemaakt. Het is namelijk ook zeer onveilig om de scholieren gevaarlijke oversteken te laten maken op overweg en kruispunten van de Dolderseweg. En voor de scholieren die vanwege de verkeersonveiligheid dan maar in Bilthoven op school gaan: het fietstunneltje aldaar is zomogelijk nog sociaal onveiliger. Een ideale situatie is het niet, maar wel het best haalbare.
Voordeel van het huidige voorstel is ook dat de herinrichting van het centrum helemaal opnieuw met de burgers bekeken wordt en dat er nog steeds een mogelijkheid is dat Prorail gaat meebetalen als het onderzoek uitwijst dat afsluiting toch goed is. En mijnheer Scherphuis, u hebt gelijk: "voor de raadsleden is het nu dan misschien eindelijk klaar, maar dat is niet zo, want het begint nu pas. We moeten nu zien dat die fietstunnel er snel komt".